onsdag 13 februari 2013

Semlor


Fast inga traditionella fettisdagsbullar utan en enklare variant, som är rätt så god.


500 g mjöl
1 bit jäst
2 tsk socker
250 ml grädde
75 g smör
1 tsk salt
1 äggula
100 g torkade aprikoser
3 msk hackade valnötter
Ägg att pensla med

Först fick jäst, socker och ett par msk ljummet vatten bilda en fördeg som fick jäsa litet. Sedan tillkom de övriga ingredienserna (ljummad grädde och irört smör) förutom aprikoser och nötter. Efter jäsning ca 20 minuter hamnade även dessa i degen och fick jäsa 5 minuter. Formas till 20 - 25 bullar som får jäsa 20 minuter och gräddas 20 - 25 minuter i 200 grader.

Nästa projekt är att baka släta bullar som verkligen är släta och då har jag faktiskt hittat ett recept på rynkfria semlor (traditionella), som jag ska baka till ett senare tillfälle.

Ett sopprecept: Jag orkade inte leta efter mitt rädissoppsrecept när jag såg att rädisorna på Lidl hade så vacker blast, så jag körde på en höft: 1 hackad lök frästes i smör, 2,5 dl vatten och tärning tillsattes och fick koka 10 minuter. Blaststjälkarna (1 knippe) fick koka med 10 minuter och ca 1,5 dl grädde kanske 5 minuter och därefter rädisbladen 5 minuter. Allt mixades och blev skummigt och fint (foto saknas). Några skivade rädisor till servering, samt en god tysk korv som tilltugg; det blev vår lunch. Sen gick vi på Stammtisch (och där var det full aktion vid i princip alla andra bord, för de firade karneval, alla utom vi) och jag beställde gös. Den var panerad med senap och lök (litet som biff Strindberg) och stekt och lagd på bruna linser och serverad med skalpotatis med timjan. Väldigt trevligt recept, som man kan lägga på minnet. Fast egentligen skulle jag inte ha ätit fisk igår, för det är idag som fastan börjar och därför blir det laxsmörgås ikväll.



måndag 11 februari 2013

Adlig mat



Leif Mannerströms makaronipudding, dedikerad till friherre Johan Ehrenswärd, ska tydligen vara världens godaste makaronipudding, enligt bloggaren Lotta Kruse, som dock har bytt ut några ingredienser (knipplök mot purjo och när det gäller ost: grevé eller herrgård mot präst - men det hörs väl på namnen vilka ostar som är adliga). Den som är intresserad kan ju söka på internet, men jag blev väl inte riktigt så imponerad, som jag förväntades bli. Ändå drack vi spanskt rödvin till, som Mannerström och friherren plägar.


De här små kexen ser kanske anspråkslösa ut, men de är ett måste när det serveras champagne på Riddarhuset. Goda är de också.

2,5 dl mjöl
1 msk socker
100 g kallt smör
75 g färskriven parmesanost
blandas i matberedaren tills det bildats smulor. Knådas sedan till en tjock rulle på bakbordet och rullas i en msk paprikapulver. Låt stå i kylen minst en timme och skär sedan en halv centimeter tjocka skivor som läggs på en plåt med bakplåtspapper och gräddas 10 minuter i 175 grader varm ugn. Den som inte har champagne kan dricka te till.



fredag 8 februari 2013

Kocklärlingens kvittenkaka



I originalreceptet rör det sig om en äppelmazarinkaka med råkräm, men kocklärlingen tog till förkokta kvittenklyftor ur frysen och hoppade dessutom över råkrämen. Det är hur som helst en mycket läcker kaka.

onsdag 6 februari 2013

Fransk terrine



Något smuligt mittparti av terrinen

Det är inte direkt svårt att göra en terrine, men det är en del jobb, fast jag tror nog att man kan underlätta en hel del för sig om man hackar köttet i intervallfasen i köksmaskinen (men det har jag inte testat än).

500 g kycklingkött, mycket fint hackat
500 g fläskkarré, mycket fint hackad
1 pressad vitlöksklyfta
1 - 2 finhackad(e) lök(ar)
1 grovt riven morot
2 tsk salt, 2 krm peppar och 2 krm muskot
(det var det jag tog, för i receptet stod nada, men vid närmare eftertanke kan man nog ta litet mer av allt och vid ännu mer eftertanke funderar jag på om de inte menar muskotblomma istället för muskotnöt, för det nästan alltid muskotblomma i korvrecept)
Ovanstående ingredienser marineras upp till ett dygn i 2 dl vitt vin (originalreceptet föreskriver Gewurztraminer, men det är för lyxigt för matlagning, tycker jag)

150 g korvmassa - Wurstbrät - det är redan kryddad extra fint malen köttfärs - och jag tog faktiskt till Leberkässmet (falukorvsaktig smak), som blandas med
1 handfull blandade finhackade örter, persilja och gräslök t ex
200 g bacon i tunna skivor

Det fungerar inte speciellt att låta det hackade köttet droppa av, men vad spelar det för roll när vinet ska hällas på igen på slutet?

Lägg ut en brödform eller en snygg keramikform med baconskivor. Lägg hälften av det marinerade köttet i botten, klicka över örtkorvsmeten och lägg resten av köttet över. Täck med resten av baconskivorna. Lägg ett dubbelt ark aluminiumfolie över och grädda i vattenbad i 200 grader. Det stod 1,5 - 2 timmar och terrinen var genomgräddad efter två timmar. Däremot hade den riktigt bra homogen konsistens bara i de yttre delarna och mitten var fortfarande en aning smulig. Så jag tror att en halvtimme till inte kan skada. Alltså 2,5 timmar.

Låt terrinen svalna av, lägg tyngder på folien, så den får press medan den kyls.

En förrätt eller ensamrätt som imponerar utan en massa stress i sista sekunden. Den ska jag låta damerna i bönedagsteamet (de får ett par bitar av ytterkanterna, som blev bäst) testa i kväll. Temat är Frankrike, så maten är ju inget problem i år.

Tillägg: F ö försvann smuligheten i mitten efter en dag i kylen, så det räcker nog med 2 timmars gräddning.

Nu lägger jag in originalreceptet på tyska, så har jag det uppskrivet någon annanstans än i min pärm. Det finns intressenter som inte kan svenska.

Terrine légère au Gewurztraminer

500 g Poulardenfilet sehr fein gehackt
500 g Schweinenacken sehr fein gehackt
1 Knoblauchzehe, zerdrückt
1 Zwiebel, 1 Schalotte, fein gewürfelt
1 Karotte, grob geraspelt
2 TL Salz, 2 Msp Pfeffer, 2 Msp Muskat
1/4 Flasche Gewürztraminer
.................. Alle obigen Zutaten 12 - 24 Std ziehen lassen
1 Handvoll Kräuter (Petersilie, Kerbel, Schnittlauch, fein geschnitten)
150 g Wurstbrät (Leberkäsmasse) vom Schwein
200 g Räucherspeck in dünnen Scheiben zum Auslegen

Nach der Marinade die Fleischmasse gemäß Originalrezept abtropfen lassen und zum Schluss den Wein wieder zufügen, aber da es mit dem Abtropfen eh kaum klappt, kann man es auch lassen.
Die Kräuter mit dem Brät vermischen. Terrine oder Kuchenbackform (26 L x 10 B x 8 T cm) mit Speckscheiben auslegen. Abwechseln das Brät und das marinierte Fleisch hineinschichten (ich habe das Brät in der Mitte verteilt) (und mit der Marinade übergießen). Mit Speckscheiben, einer doppelten Lage Alu (und dem Terrinendeckel) zudecken. Im Wasserbad 2 Stunden bei 200 Grad backen, abkühlen lassen, beschweren.







tisdag 5 februari 2013

Pastakuddar från Tyrolen


Tiroler Schlutzkrapfen skiljer sig från den mesta mellaneuropeiska pastan genom att den innehåller rågmjöl. Det kan ju hända att det finns olika acceptabla fyllningar, men det här är en ganska vanlig variant. God är den också. Jag var tvungen att kolla betydelsen för det finns ju en hel del dialektala ord som jag inte kan. Krapfen är ju så klart samma ord som används här i trakten för fyllda friterade bullar med sylt i, d v s munkar. Schlutzen har med synd och skuld och lurendrejeri att göra, så det är väl samma tanke här som i Herrgottbescheisserle, d v s fylld pasta från sydvästra Tyskland, där det handlar om att inte Gud kan se vad det är för fyllning ifall det nu skulle råka vara fasta. Det här Schlutzkrapfen-receptet är dock vegetariskt.

100 g vetemjöl
100 g rågmjöl
2 ägg
1 msk olivolja
1 skvätt vinäger eller ättika
1 krm salt
ev. muskot
vatten efter behov

Av ovanstående ingredienser gör man en deg, knådar den ordentligt och låter den vila ett tag i kylskåp medan man gör fyllningen.

500 g bladspenat (fast det var bara 400 g i påsen, men det gick också bra). Vid närmare eftertanke kan det kanske vara smidigt att köpa fryst hackad och upptinad, så slipper man vänta på att den svalnar senare)
1 liten hackad lök
1 pressad vitlöksklyfta
litet olivolja och smör
2 - 3 msk pinjekärnor (jag hade tänkt använda sötmandel, men så tog jag solroskärnor istället)
1 msk kvarg, kesella
100 g bergsost, typ Greyerzer / Gruyère eller kanske Appenzeller
salt och muskot efter smak

Fräs lök och vitlök i olivolja och smör och blanda ner den färska spenaten och låt den falla ihop. Låt droppa av och pressa ur vätskan (när spenaten har svalnat något). Kör den i mixern tillsammans med de andra ingredienserna tills det blir en homogen massa.



Kavla ut degen på mjölat bakbord och gör rundlar med mått eller ett glas. Lägg över fyllningen i en plastpåse, klipp av ett hörn och spritsa ut fyllningen på varje pastabit (det såg jag på TV att proffsen gör). Nyp ihop. Det går faktiskt bra utan att pensla med ägg. Lägg varje färdig pastakudde på en mjölad plåt så länge.

Koka upp saltat vatten och sjud kuddarna litet grann. Det står bara en minut i mitt recept, men jag tror att man ska låta dem flyta upp och bli litet uppblåsta.


Vänd pastakuddarna i smält smör och servera med antingen smält eller brynt smör, samt med färskriven parmesan eller annan ost och kanske en sallad också. Tyvärr blir de här rågkuddarna litet tråkiga i färgen, men så ska de vara i Tyrolen.


lördag 2 februari 2013

Leverknödlar på surkål



Dags att använda romargrytan igen!

Det här receptet går lättast att köra i mixern / hushållsassistenten. 
1 vitlöksklyfta hackad
250 g mixad nötlever
2 ägg
1 tsk mejram
minst 1 tsk salt
1,5 kaffekoppar ströbröd, som kommer i sist och får svälla med litet

1 kg surkål eller litet mindre, efter önskemål, 6 enbär, 1 tsk kummin, 1/2 kaffekopp äpplejuice och dito vatten läggs i bottnen av den urvattnade romargrytan. Av levermassan formas 8 knödlar och läggs på. Lägg på locket och ställ grytan i kall ugn. Sätt den på 220 grader och låt rätten bli färdig på 1 timme och en kvart. 

Det kanske skulle passa med litet potatismos också.



fredag 1 februari 2013

Kocklärlingen lagar ankbröst



Sockersaltade ankbröst med whiskysås och rösti. Ugnstemperatur 200 grader står inte i receptet. Det var väl okej, men nästa gång blir det ett annat recept. 
Dagen innan blev det fylld fläskkarré och stekt potatis, som inte fastnade på film. F ö ett recept, som inte fungerade, ur en tidning. Det var därför den häftiga potatisrätten (nyponfyllda panerade potatisar) slutade som vanlig stekt potatis.