onsdag 10 maj 2017

Randiga gösrullar med inlagd gurka, ingefärsdoftande grönsaker och pepparrotssås



Egentligen tänkte jag laga Fredric Anderssons fiskbullar från en tävling om mat för seniorer, men sen tyckte jag att det verkade litet tråkigt med bara fiskbullar, så jag fick för mig att göra rullar. Underst har jag varvat förvällda purjo- och tunna morotsstrimlor. Ovanpå ligger en gösfilé utan skinn, lätt utplattad under folie och smaksatt med citron, salt och peppar. Sen gick jag ut i trädgården och hämtade några blad perenn målla (Gode Henrik), förvällde den och lade på. En liten bit lax och en liten bit rökt forell har jag mixat med lagom mycket äggvita (för bindningens skull) och klickat på. Sen rullade jag ihop allt med hjälp av plastfolie (som tål kokning), två lager och snodde som en karamell, och dessutom aluminiumfolie. Rullen fick sedan sjuda i 10 minuter. Men ärligt talat var det för mycket jobb egentligen.


Fiskbullarna skulle ha innehållit 600 g nästan valfri fisk, 1 ägg, 1 msk torkad dill, 2 msk citronsaft och 1/2 tsk salt, mixats och sjudits 10 minuter.

Gurkan (1 liten, skivad eller skuren i tärningar) marineras i två timmar i en uppkokt och avsvalnad lag av 2 msk ättikssprit, 2 msk rörsocker, 1 dl vatten, 1 msk dillfrö, 1/2 msk gula senapsfrön och 1 tsk salt. Vid serveringen blandar man i 2 msk hackad dill. Tyvärr är det litet knasigt med fröna som fastnar i mängd på gurkan. Man kanske skulle lägga dem i en tesil.

De s k primörerna är litet broccoli, blomkål och kålrot, samt potatis - men jag tog kålrabbi och morötter, snitsade som bollar, samt broccoli och litet överbliven purjo och målla. De ska kokas lätt och före serveringen vändas i stekpannan med olivolja och 1 msk riven ingefära, samt 2 msk citronsaft. Jag förvällde grönsakerna och lade dem i kallt vatten. Tyvärr hann broccolin bli ful vid uppvärmningen. Det går så illa snabbt att broccoli blir överkokt.

Pepparrotssåsen: Fräs en hackad gul lök i smör. Strö över mjöl och rör om (tycker jag). Häll på 1 dl torrt vitt vin, 3 msk vitvinsvinäger (obs det blir ganska syrligt!) och 2 dl fiskfond/buljong. Häll så småningom på 1 dl grädde och smaka av. Red av med maizena om du gör som Fredric och inte reder med mjöl. Sila av och smaksätt med riven pepparrot efter behag.

Vinbärssmulkaka



Eftersom det här är ett tyskt recept, så har kakan en ordentlig botten också. Dessutom är det här en variant av den tyska ostkakan på kvarg. Lyxigt blir det med mandelmassa och två sorters likör! Det var f ö på gränsen att förra årets hemgjorda cassis var användbar. Tydligen är den inget att lagra. Väldigt bra kakrecept! Men mättande.

300 g mjöl
1,5 tsk bakpulver
150 g socker
80 g malda mandlar
200 g smör
1 krm salt, ifall smöret är osaltat
1 msk vaniljsocker
2 msk amaretto (mandellikör)
100 g riven mandelmassa

Blanda allt utom mandelmassan till en smulig deg. Smörj en bakform med löstagbar kant (26 cm) eller lägg ett bakplåtspapper över. Tryck till hälften av smuldegen till en botten och ställ kallt. Ställ även in resten av smuldegen i kylskåpet.

500 g kesella, kvarg
1 paket vaniljpuddingpulver eller ca 40 g marsan eller maizena plus vaniljaroma (för kokning)
2 ägg
120 g florsocker
rivet skal av 1/2 citron
3 msk vinbärslikör (cassis t ex)
200 g iskall vispgrädde
300 g röda vinbär (här 200 g röda och 100 g svarta)

Rör ihop allt utom grädde och vinbär. Vispa grädden nästan styv och vänd ner. Bred ut massan över botten. Strö vinbären över. Blanda riven mandelmassa med smuldegen och strö över vinbären. Grädda i nedre eller mittendelen av ugnen i 180° ca 50 - 55 minuter. Lägg på ett skydd ifall det behövs. Mandelmassan tenderar att brännas vid. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar 15 minuter. Ta ut den och låt den svalna. Ställ in den i kylskåpet över natt innan du tar bort kakformen! Pudra ev. över florsocker.

onsdag 3 maj 2017

Helstekt fläskfilé med ananas och ingefära, samt svampsås


Jag fick för mig att göra något jätteexotiskt, men till slut skippade jag en massa våghalsiga ingredienser och nöjde mig med följande. Okej, jag vet att man inte häller sås på köttet av optiska skäl, men egentligen är det godast så.

Helstekt fläskfilé bryns på inte för hög värme, saltas och peppras och får eftersteka 15 - 20 minuter med lock i grytan. I det här fallet tillkom färsk ananas och finhackad ingefära till efterstekningen. Riset behövde ungefär lika lång tid, precis som såsen. Fräs fint skuren svamp i smör och tillsätt lök, strö över mjöl, häll över buljong och grädde och rör om. Häll gärna över alltihop från den stora stekpannan till en liten kastrull, så avdunstar inte för mycket vätska under sjudningen. Riset fick några cashewnötter som exotisk touch och så var det sallad till.


tisdag 2 maj 2017

Laxbullar med sås på gröna ärter



Ett recept av Christer Lingström, passande till Valborg, tycker jag. Det är rätt lättgjort, faktiskt. Såsen känns inte riktigt professionell, men det har ju sina fördelar hemma i köket.

300 g laxfilé
1/2 tsk salt
3 dl grädde
1 ägg
vitpeppar

Alla ingredienser ska vara kalla och mixningen ska gå någorlunda fort.
Skär laxen i mindre bitar och kör den med salt i mixern. Tillsätt grädden i en jämn stråle medan maskinen kör. Tillsätt ägg och peppar. Forma "nocken" med två skedar eller bollar med en glassked och sjud i saltat vatten 5 - 10 minuter.

2 schalottenlökar
1 msk smör
1/2 dl grädde
1/2 dl mjölk (mer)
200 g gröna ärter
salt och peppar

Fräs den hackade löken i smör. Tillsätt grädde, mjölk och ärter och koka tills ärterna blir någorlunda mjuka på några minuter. Mixa och passera genom sil. Tillsätt mera mjölk (eller annan vätska, kanske). Smaka av. Servera rätten med potatis och t ex spenat eller grön sparris.

Vegetariska köttbullar med kikärter



Det är ingen jättestor skillnad på de här köttbullarna och falafel, men de här friteras inte, så det kan ju vara en fördel ibland. På bilden slängde jag i dem i en enkel soppa, men de kan användas i andra köttbullssammanhang också.

2 dl torkade kikärter, blötläggs över natt
1 hackad gul lök
1 tsk paprika och litet rökaroma
1/2 tsk mald kryddpeppar
1/2 tsk mald vitpeppar
1 msk soja
2,5 msk olja plus 1 msk till
1 tsk salt
saft och skal av en citron

Sätt ugnen på 175°. Mixa alltihop utom den sista matskeden olja. Rulla köttbullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda 15 - 25 minuter tills de får fin färg och löser sig någorlunda från bakplåtspappret. Kan stekas upp före servering, men de fastnar gärna.


Sås och dressing



En bild på dressing kan väl inte bli tjusig, men det här är en väldigt god variant som man kan ha en burk av i kylskåpet och blanda ut före användning med litet syrad grädde. Faktum är att det här är dressingen från den på 70-talet jättehippa vegetariska restaurangen Crank´s i London. I alla fall hoppas jag det. Jag hittade det i en loppisbok.

2 msk äppelcidervinäger
1 msk citronsaft
2 tsk fransk senap
1 tsk socker
1 krm salt
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl olja
1/2 dl vatten

Rör först ihop allt utom olja och vatten. Tillsätt sedan detta. Vid salladsserveringen tar man lika delar färdigblandad dressing och syrad grädde av någon sort och rör ihop.

En annan jättebra dressing att ha i kylskåpet och som dessutom smakar fantastiskt är den här nordtyska

Sen gjorde jag en rödvinssås för ett tag sen, som också står i kylskåpet. Jag tyckte först att den inte var så bra, men om man monterar den med smör, så blir det en helt annan sak!

100 g morötter
100 g selleri
150 g purjo
1 lök
1 vitlöksklyfta
en kvist rosmarin

Fräs ovanstående i olja, men väldigt försiktigt i helst 45 minuter utan att bränna vid. Tillsätta.

2 msk tomatpuré
3 lagerblad
svarta pepparkorn
(svarta) senapskorn
kummin

och fräs fortfarande försiktigt i 15 minuter till. Sätt på högre värme och häll i en flaska rödvin och koka upp. Låt puttra en halvtimme. Sila av. Det ska nu vara ca 1/2 liter sås.

Karamellisera 2 msk brunt socker och häll på
50 ml balsamicovinäger och 
150 ml grönsaksbuljong (på tärning)
soyasås

Blanda nu detta med rödvinssåsen och red av med maizena.

Det här har jag tagit från Stefan Ekengrens blogg Kökstugg på Besöksliv. Bryn smör. Låt sedan salviablad dra i det brynta smöret en timme.

Red nu av litet av rödvinssåsen med litet i taget av det kalla brynta smöret. Man ska hålla såsen precis under kokpunkten för att den ska bindas. Annars fäller smöret ut. Kolla ett recept på beurre blanc, det är den metoden, och ja, det är litet lurigt.

Prinsesstårta


Så här fin blev min prinsesstårta när jag följde instruktionerna på Lyckas med bakning!

Den blev inte bara tjusig, utan även jättegod!

Det här receptet kan jag rekommendera varmt!