måndag 23 april 2018

Kyckling 4x6 plus fyllt kycklinglår samt rostade rotfrukter



Egentligen skulle det bli 4 ggr 6-kyckling, som jag såg på Top Chef, men eftersom det inte ingår lår i receptet, så tog jag ett annat Top Chef-inspirerat recept också, men det visade sig att vi inte orkade 4x6-kycklingen alls. Jag tror nog att den blev lyckad, men den åkte in i frysen direkt.

4x6-kycklingen ska få väldigt möra filéer, sägs det och det tror jag att de var. Man skär alltså av låren, som behöver mera tid, kryddar resten av kycklingen och ställer in den i 160° i 6 minuter (varmluft). Sedan tar man ut den, täcker den med folie i 6 minuter och så gör man om proceduren. Egentligen är det alltså 4 gånger 12 minuter, d v s 48 minuter. Under tiden fick även de andra sakerna bli färdiga i ugnen.

Om man gnider in kyckling med smör och mjöl blir skinnet knaprigt - ett annat Top Chef-tips. Det gäller dock inte om man använder sig av 4 x 6-metoden för kycklingen får inte mycket färg på det sättet.

Nu kommer vi till det receptet som vi även åt av. Bena ur lårbenen och fyll låren med rå Bratwurst (det är typ smaksatt köttfärs) och örter. Linda in med bacon och om det behövs, bind upp med snöre. I ugnen tog det väl en knapp timme (och de här låren åkte alltså inte ut och in). På slutet vände jag dem.

Faktum var att jag förberedde fyllningen dagen innan och det innebar att jag fick lårbenen över. Dessutom tog jag bort den delen av kycklingryggen som låren suttit på. Detta gjorde jag en fond på. De sade på programmet att det skulle vara en mörk sås med kål eller sallad till låren. Så här gjorde jag.

Bryn kycklingresterna i stekpanna och lägg över i en kastrull. Bryn oskalad lök på snittytorna tills de blir riktigt mörka, bryn även morotsbitar och hackad savoykål och lägg över i en kastrull. Häll litet rödvin i stekpannan och låt koka in. Gör om proceduren. Jag tog mitt nyligen hemgjorda rödvin på diverse frukter, som nästan är för beskt för att dricka (det kanske går att göra glögg på det), men till sås var det okej. Sedan hällde jag på litet fond och litet extra vatten allteftersom och lät allt koka under lock med lagerblad, timjan och peppar. Det här blev ingen jätteproffsig sås med reduktion, utan den fick bara koka i en liten kastrull medan jag såg på ett avsnitt till av Top Chef. Sedan silade jag av och ställde kallt. När det blev dags för såsen, brynte jag litet mjöl till en mörk redning och gjorde en sås på litet smör, brynt mjöl, mera rödvin och fonden.

Vad de är väldigt förtjusta i i de här kockprogrammen är rostade rotfrukter och det blir också väldigt bra. Först stekte jag hela morötter på mellanvärme i rätt mycket skirat smör tills de fick färg och därefter lade jag över dem i en ugnsform och hällde på litet buljong. Sedan var de inne lika länge som kycklinglåren. Dito med potatisen faktiskt. De kallar den fondant potatoes i engelska program och den skärs ofta som cylindrar. Resterna kan förvaras en dag i kallt vatten i kylen och användas till potatismos. Här tog jag en rund kakform. Cylindrarna fräste jag sedan i samma fett som morötterna stekts i, också tills de fick fin färg. Sedan flyttade jag även dem till en ugnsfast form och hällde på buljong.

Det var alltså en form med morötter och en med potatis längst ner i ugnen och högre upp de två formarna med kyckling, varav låren var inne hela tiden och resten av kycklingen åkte ut och in.

De fyllda låren var f ö väldigt mättande. Vi hade ju två lår, samt en boll överbliven bratwurst inlindad i mera bacon för tre personer. En fick ett helt lår och blev jättemätt, en fick ett halvt plus en bratwurstboll, och en fick bara ett halvt lår, vilket räckte. Särskilt som det blev en sparriscarpaccio till  förrätt och en bit äpplekaka till efterrätt. Sedan var det bara att smälta söndagsmiddagen i solen på terrassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar