fredag 4 maj 2018

Mille feuilles med jordärtskockor och rökt makrill



Det började med att jag hittade ytterligare en handfull förrymda jordärtskockor utanför den nergrävda baljan. Jordärtskockor måste man vara tuff mot, annars tar de över, så dem grävde jag upp. Men vad skulle jag ha dem till?

I matlagningsprogram har jag flera gånger sett Mille Feuilles, vilket egentligen är ett bakverk med smördeg, som liksom innehåller massor av lager, typ tusen (enligt samma definition som tusenfotingar), men begreppet används för diverse degsorter som placeras i lager på varandra, t o m mariekex. Och jag har fortfarande en del filodeg kvar i frysen. Så jag tog ett blad filodeg och skar ut rutor efter en fyrkantig serveringsform, penslade med olivolja och gräddade rutorna i 200°. Det fick plats 12 rutor på en plåt och det gick snabbt.

Planen med jordärtskockorna var att fräsa dem med små kuber av morötter, efter ett tag även med lök och en bit överbliven gul paprika, hälla på en slatt grädde och koka ihop. Men något matigt ville jag också ha i. Tänk, tänk... Och när jag såg den rökta makrillen i affären slog jag till. Röran innehåller alltså även rökt makrill. Jag värmde upp alltihop och varvade med rutorna i serveringsformen. Se, så snyggt det blev. Gott också, men utan filobladen, skulle det inte direkt ha blivit snyggt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar