onsdag 28 november 2018

Vegetariska köttbullar och köttbullar på blandfärs



Det här är en liten sats nötköttbullar, som först fick sjuda och sedan blev snabbstekta. De är faktiskt jättegoda!

1,5 dl malda hasselnötter
1,5 dl ströbröd
1,5 dl riven ost
1/2 påse fransk löksoppa, fint mixad
1 krm kryddpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
3 ägg
sojasås för färgens skull

Kokas i grönsaksbuljong.

Blanda alla ingredienser och rulla små bollar. Sjud dem 10 - 12 minuter. Låt dem droppa av och stek dem sedan snabbt i smör.


En stor sats vanliga köttbullar, men utan ägg!

2 kg blandfärs
200 g ströbröd
400 ml vatten
2 krm nejlikor
2 krm muskot
2 krm ingefära
2 krm kryddpeppar
2 tsk kanel
1 msk fransk senap
3, 5 påsar fransk löksoppa, fint mixad

Blanda alltihop och knåda färsen länge tills den känns kletig. Forma köttbullar med fuktiga händer och sjud dem i köttbuljong. Mina vägde ca 15 g och fick sjuda i 8 minuter. I omgångar förstås. Stek hastigt i smör, eller frys in. Använd buljongen till sås.

Orsaken till att jag tog påssoppa, var dels att jag tidigare har testat det och det var gott, och dels för att jag ville sjuda köttbullarna först, för att slippa så mycket stekos och fett, men i en del recept varnas då för att löken kan spränga köttbullarna, om den inte är tillräckligt finhackad och mjukstekt, så de går sönder vid kokningen. Och då kom jag på det här trickset med påssoppa, som faktiskt är väldigt lyckat.

Bondkakor



En massa goda bondkakor. Recept ur Vår Kokbok.

måndag 26 november 2018

Ostkaka på tyskt sätt som Ica-kuriren kallade cheesecake



Närmare bestämt kallade de den chokladbottnad cheesecake när de hade den i tidningen 2005. Men förutom att äggvitorna är skippade, vilket gör att kakan blir ganska låg, och att botten innehåller kakao, så är det en ganska typisk tysk ostkaka. Cheesecake är för mig något man gör på typ Philadelphia.

Man kan nog faktiskt göra den i en quicheform, skulle jag tro. Jag tryckte upp den längs kanterna i en form med löstagbar kant, men det var totalt onödigt. Jag skar sedan bort det som stack upp alldeles för mycket.

2,5 dl mjöl
1/2 dl kakao
rivet skal av apelsin
1 krm salt
125 g smör

Själv tillsatte jag 1 msk socker och så småningom litet vatten, för degen var för smulig. Låt den vila, kavla ut och förbaka botten (naggad botten, folie på kanten).

500 g lättkesella, kvarg
3,5 dl florsocker
1 dl (koncentrerad - finns inte här) apelsinjuice
1 dl crème fraîche
3 äggulor
200 g frysta hallon (här dock ca 100 g svarta vinbär som använts till likör, samt 100 g frysta vinbär till)

Rör ut kesellan med socker, cr. fr. och juice. Rör ner en äggula i taget. Bred ut hälften på botten. Lägg på bären. Bred ut resten av fyllningen och grädda i 175° ca 1 timme.

Saltimbocca på sill - kalvlever med vinbär - höångad kyckling med rökt pumpapuré


Idag blir det bara en snabbpresentation av helgens rätter.


Jag testade Leif Mannerströms Saltimbocca på sill ur hans sill- och strömmingbok. Portvinsreduktion och jordärtskockspurée. Men äh, man ska inte gegga till sill på det sättet...


Den här kalvlevern i svartavinbärssås var rätt så bra. Stek mjölade kalvleverskivor 1 - 2 minuter på varje sida och låt den dra ett tag under aluminiumfolie. Tillsätt litet extra mjöl i pannan och späd med kalvfond och passerade svarta vinbär. Låt tjockna och smaka av med bl a  svartavinbärslikör.
Svarta vinbärslikören gjorde jag själv på 100 g vinbär, 1 dl snaps och 1/2 dl socker. Det fick dra en vecka innan jag silade av bären. Dessa använde jag f ö i en kaka ur en gammal Icakuriren. De verkar ha missat att lägga upp den i sitt arkiv, så jag kanske presenterar den i nästa inlägg.


Ja, det var förstås Top Chef France som spökade igen. Jag hade inget riktigt recept men jag gissade mig fram. Potatisen är skalkokt, delad och så grillad med den där knapriga nötdegen som jag har haft i frysen ett tag. Att röka butternut är inte alls samma sak som att röka en liten forell. Det smartaste hade varit att skära den i småbitar och sedan röka den i röklådan. Hur som helst, efter ett tag så fick det räcka, fast den inte var igenom, och så fick den först steka under folie i ugn och därefter försökte jag snabba på processen genom att lägga den över höet efter att kycklingen blivit färdig, se nedan. Mixa pumpan, passera den gärna och krydda den. Det blev i alla fall en väldigt trevlig röksmak på moset.

På Top Chef använder de alltid kycklingfiléer med skinn, men nu hade jag inte det. Jag hällde vatten i botten på en kastrull, satte i insatsen med hål, fyllde den med självplockat hö, lade på en lösvävd tygtrasa och lade på de saltade kycklingfiléerna. Sen skulle de få 72° inuti, men det bidde visst mera. Örtsmör, bacon och några dekorativa blad från brysselkål till.


söndag 25 november 2018

Hälsninge Hamboni



Hälsingeostkakan förvandlas till en sorts halloumi när man lägger den i en saltlag och steker den hastigt i bitar i hett fett. Det är Hälsinglands nya landskapsrätt och den passar till sallad.

Knäckformar från Toppits



Jättebra är de här nya knäckformarna från Toppits som löser sig p g a att de är behandlade med silikon!

torsdag 22 november 2018

Janssonpastejer igen - Jansson to go



För ett par månader sedan testade jag min idé med Janssonpastejerna för första gången. Nu har jag jobbat på receptet.

Dubbel sats av pajdegen, enligt länken, räcker till ca 30 stycken. Förgrädda upp till 20 minuter med ris och papper och 5 minuter till utan.

600 g lök, halverad, skivad, brynt i smör i omgångar med en aning socker
250 ml buljong/fond (helst osaltad) hälls på och får koka in tillsammans med
2 - 3 burkar ansjovisfiléer, inklusive spadet (med 3 burkar mer smak, men gråare färg på fyllningen).
250 ml grädde och
300 g potatistärningar kokas 5 minuter för sig.
Rör ihop de två blandningarna.
Vispa upp 3 ägg och blanda i smeten tillsammans med 1,5 dl riven ost. Fördela i formarna. Grädda 20 - 40 minuter, beroende på hur kall fyllningen har blivit, tills färgen är fin.

Stjälp upp pastejerna när de har svalnat. Kan mycket väl frysas och värmas upp i micron eller i ugnen. Fräs litet ströbröd i smör och strö över pastejerna vid uppvärmningen, så ser de mer autentiska ut.

Fördelen med de här pastejerna är att de är lättare att transportera och tar mindre plats vid uppvärmning. De går också att förbereda i god tid. 

Nackdelen är att det är en himla massa jobb att göra mördegsformarna. De ska smörjas, degen ska göras, kavlas ut, pillas i, täckas med papper och ris, gräddas med och utan papper i omgångar. Tja. Och hemmagjorda friterade krustader tror jag inte fungerar. Men i Sverige finns det ju krustader att köpa. De kanske fungerar.

Men bäst är fortfarande originalreceptet på Jansson.

Obs! Detta är något så unikt som ett recept som jag själv har skapat! Kors i taket kan man väl säga!