måndag 23 mars 2020

Vitt formbröd - perfekt att rosta



5 dl rumsvarm mjölk
50 g (eller något mindre) jäst
100 rumsvarmt smör
1 tsk salt
1 tsk socker
upp till 900 g vetemjöl

Rör ut jästen i lite mjölk. Arbeta ihop mjölk, jäst, socker och mjöl. Knåda ordentligt. Låt jäsa 30 minuter. Tillsätt salt och smör och ev. mer mjöl. Knåda ordentligt igen. Låt jäsa 30 minuter. Dela degen i tre bitar och knåda dem. Lägg dem i smorda formar (1,5 l) och tryck ner dem. Låt dem jäsa 30 minuter. Sätt ugnen på 200°. Pensla ytan med uppvispat ägg och strö över vallmo- eller sesamfrön. Grädda 30 - 35 minuter. Stjälp upp bröden och grädda undersidan 5 minuter till. Låt svalna på galler. Utan duk ifall brödet ska ha knaprig yta.

onsdag 11 mars 2020

Miniquiche



Om ni ser små formar på loppis, så slå till för all del. Det blir jättefina små pastejer till fingerfood och annat. Här är pajdegsreceptet. Och så pillade jag efter förgräddningen ner bacontärningar och ost i dem, samt fyllde på med ägg-mjölk-gräddblandningen och gräddade tills de blev fina.

Jag bakade dubbel sats till en fest. Hela församlingen hade tagit med sig fingerfood, men jag såg att de här små pastejerna hörde till de sakerna som gick bort snabbast. Det fanns vansinnigt mycket mat, som konfirmanderna gick omkring och bjöd på, så man kunde välja och välja bort. Fina små lax-, skink- och salamismörgåsar med salladsblad och liknande var också väldigt attraktiva. Pumpernickelsmörgåsarna och en sorts jättestor getostmuffins var däremot inte så poppis. Om getostmuffinsen däremot hade haft mindre storlek, skulle jag säkert ha smakat.

Belgisk mat: Chicoré med skinka och béchamelsås



När man kokar chicoré ska man ta bort rotfästet, för det är bittert. Det luriga är i o f s att få chicorén att hålla ihop utan. Här halverade jag den och band ihop den, samt kokade i bara litet vatten, efter att ha fräst litet lök i smör först, har jag för mig. När det går att sticka igenom grönsaken med en provsticka är den färdig. Sedan lindar man in den i kokt skinka och häller över en béchamelsås och strör ost över. En god sås gör man inte bara på mjölk, utan även på en god buljong om man har.

Filé Wellington med vallmospätzle



Jag hade grismagenät i frysen och tänkte göra åt en del. Nu minns jag inte om jag hade något recept eller körde frihändigt, men jag stekte hackad svamp och lök och bredde ut på grisnätet. Fläskfilén lade jag ovanpå och rullade in, brynte och stekte färdigt i ugn. Såsen var jättegod, minns jag. Jag tror det var en slatt färdig fond och rödvin, samt sky i.

Spätzle till, den här gången med en handfull vallmofrön i.

Brässfyllda frasplättar och stekt gratinerad bräss



Från ICA-förlagets smårättstävling 1951.

Brässfyllda frasplättar: Gör fyllningen först!
2 hg kalvbräss (förberedd och lättkokt)
1,5 msk smör
1 msk mjöl
3 dl grädde och kalvbrässpad
Gör redningen på vanligt sätt och blanda ner kalvbrässen sist. Låt puttra 5 minuter.

Frasplättar:
1 dl mjöl
1,5 dl vatten
1,5 dl smält, avsvalnat smör
1,5 dl grädde, vispad
Rör ut mjölet i vattnet och tillsätt smör och grädde. Grädda bara på ena sidan i plättlagg och lägg en klick stuvning på varje plätt. Vik över och servera genast på varma tallrikar.


Om man har pressat brässen fint efter kokning, kan man vända den i mjöl och steka den lätt i smör och t ex lägga på rostat bröd, skeda stuvning över och gratinera med ost. Här är det även bacon med.

måndag 9 mars 2020

Öländsk chili



Den öländska chilin från ICA-förlagets tävling om nya landskapsrätter hittar du säkert någon annanstans. Bara så mycket: Man använder bruna bönor till rätten, som kokas en halvtimme för sig, innan de hälls av och blandas i köttgrytan och får koka färdigt. Det blev jättebra med högrev i stora kuber. Den bryns med bacon och lök och kokas i mörkt öl och en burk tomater. Smaken ska vara rökig. Jag fick inte tag på alla ingredienser i originalreceptet, men det ska förstås vara mycket chili och vitlök i. Serveras med en klick gräddfil och bröd. Väldigt bra maträtt!

Bullens pölsa



Bullens pölsa utan inälvor och sirap gör man på lika delar kokt nötkött och rimmat sidfläsk. Koka med soppgrönsaker och kryddor och hacka köttet fint, alternativt mal det grovt. Återanvänd spadet för att koka korngryn i. De sväller upp rätt mycket. De kokta grynen ska vara ungefär lika stor mängd som kött. Sedan hackar man en rödlök och fräser den i smör, tillsätter kött och korngryn och binder till slut med kallt smör. Smaka av med timjan eller mejram. Servera med rödbetor i varje fall, gärna även med kokt eller stekt potatis, samt ett stekt ägg.