lördag 26 januari 2019

Överraskningsägg med ruccolasås



En kreation av en kocklärling på fransk TV. Ägget är fyllt med auberginekaviar och svamp.

Ett recept som kan passa till påsk.

Koka ägget 12 minuter och kyl ner det. Jag rekommenderar att koka extra ägg. Dessutom är det smart att koka ägget med ättika och salt, vilket gör ägget mer lättskalat. Skala det. Jämna av äggets undersida, så det kan stå, men skär inte bort för mycket. Skär av toppen och gröp ur ägget. Ta hand om äggulan. Detta är ett kritiskt moment. Om äggulan ligger på ett olämpligt ställe, så att vitan är för tunn där, går ägget sönder. Pressa äggulan genom en sil och blanda den med majonnäs. Samt med piment d´espelette (det är en pepparsort som förekommer precis hela tiden i franska kockprogram). Den ska gå att spritsa genom tunn pip.

Blanchera ruccolan 3 - 4 minuter i kokande vatten, kyl snabbt i isvatten så den behåller sin knallgrün färg. Mixa och passera och blanda med grekisk yoghurt och gräslök. Tyvärr behöver min mixer relativt mycket vätska för att mixa blad, så jag fick ha i ganska mycket yoghurt för att kunna mixa bladen, vilket påverkade färgen. Så smaragdgrön kan man inte kalla såsen.

Hacka Karljohansvamp, fräs i olivolja med vitlök och timjan. Fast jag hade bruna champinjoner istället.

Nagga huden på en aubergine och ställ in den i ugnen 200 - 220° tills huden skrumpnar och innehållet känns mjukt. Ta bort skinnet, hacka innehållet, låt det droppa av och fräs det torrt i stekpanna med litet olivolja, vitlök och espelettepeppar. Låt blandningen svalna och blanda i en sked majonnäs.

Fyll det urgröpta ägget, först med aubergineröra, sedan med svamp, sedan med aubergineröra och spritsa sedan en mössa av äggulan.

Bred ut såsen på tallriken. Dekorera t ex med skållade, skalade, urkärnade tomater i bitar, samt örter och gärna ätbara blommor ifall det finns tillgängligt. Ställ ägget mitt på tallriken.


Ägg som går sönder när man gröper ur det, kan man lappa och laga med bitar av äggvita och ställa i en äggkopp och fylla där. Faktum är att de efter en timme faktiskt höll ihop när jag lyfte upp dem, så för icke-perfektionister skulle det gå att använda dem.

Resterna bredde jag baguetteskivor med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar