måndag 9 januari 2017

Bakad citronpaj


I min efterrättsbok (egentligen köpte jag den till kocken, men han är inte intresserad), så finns det på sidan före de utmärkta äggvite-mandelmuffinsen, som är perfekta när man har samlat på sig äggvitor och har bär i frysen (och som jag funderar på om de inte egentligen skulle kunna fungera som mazariner om de får mördeg runt om och glasyr ovanpå), så finns det alltså ett bra recept till.


Egentligen ska de göras i 6 muffinsformar, men jag gjorde pajen i en quicheform. Den var dock något för stor, för kakan blev väldigt platt. Sen skulle pajen göras på lime-frukt, men jag hade ett par citroner kvar som höll på att bli fula.

Mördeg:
100 g mjöl
25 g florsocker
1 gnutta salt (om smöret är osaltat)
50 g kallt smör
1 äggula

Gör en mördeg, linda in den i folie och låt den vila kallt minst en halvtimme. Riv skalet på två citroner och pressa ur saften (det ska vara 75 ml. Blanda detta i en kastrull med 100 g socker och en gnutta salt och rör (ev. på svag värme) tills sockret är upplöst. Rör i 3 små ägg (jag hade 2 större ägg och den överblivna äggvitan från mördegen) och sist 75 ml grädde. Ställ undan tills vidare.

Kavla ut degen i formar, nagga den och tryck till kanterna med aluminiumfolie och täck botten med någon folie. Ställ in formen eller formarna i kylskåp. Gärna länge. Grädda sedan botten med "naken botten" och täckta kanter ca 7 minuter i 180-200° och därefter utan folie på kanterna ca 5 minuter till. Sänk sedan temperaturen till 110°.

Hetta nu försiktigt upp citronkräm på spisen och rör om hela tiden. När den är ca 70° varm och litet krämig är den färdig. Sila den för att undvika klumpar och häll den över botten. Grädda 35 - 40 minuter och låt pajerna svalna. Ta ev. ut dem ur formarna och låt dem gärna stå kallt över natt. Servera med hallon och litet chokladgarnering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar