fredag 3 februari 2017

Pariservåfflor med falsk anklever



Jag har läst rätt mycket på Stefan Ekengrens blogg Kökstugg på Besöksliv och har redan flera gånger gjort falsk anklever resp. gåslever, efter hans recept. Stefan kör med smör, men jag tar ank- rep. gåsfett. Här är receptet. Nu ville jag dessutom testa leverkrämen på hans pariservåfflor. Det är i princip samma recept som i Sju sorters kakor, fast kakorna kavlas ut på mald stjärnanis, kryddnejlika, svartpeppar, frystorkade hallon och råsocker.

De frystorkade hallonen beställde jag tillsammans med en massa spritstillbehör (äntligen!). Dock försvann den vackra rosa färgen på kakorna i ugnen. Sen (eftersom jag serverade leverkrämen som kvällsmat och inte bara som del i en förrätt (där Stefan kombinerar våfflorna med t ex nässelkroketter, fröflarn med rökt potatiskräm och / eller friterad hasselbackspotatis) var jag dock så generös med krämen att det inte gick att lägga ihop kakorna. Jättegott! Lökmarmeladen består av karamelliserad rödlök (socker!) som fått puttra i litet portvin.

F ö är det jättelistiga förrätter för en prismedveten gästgivare. Raffinerade små godsaker på billiga råvaror som kycklinglever, potatis, nässlor och lök. Smart och läckert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar