torsdag 5 december 2019

Pumpapaj med getfärskost



Receptet hittade jag visserligen i receptboken från Schwarzwald, men jag tycker ändå inte den platsar i min tyska kokbok, så jag lägger den här.
Egentligen skulle det vara pajdeg på vanligt sätt, men jag har kommit över en sån där gallerrulle, som jag ville testa. Det fungerade rätt så bra på smördeg. Jag hade bara köpt en rulle smördeg, så det såg ut att inte räcka riktigt till både botten och tak, därför använde jag gallerrullen även för botten och då räckte det till två galler som jag sträckte ut över varandra. Visserligen var det fortfarande hål i, men det var okej. Och så toppade jag med ett galler överst.

Fyllningen var väldigt god. Den här pajen var inte så fruktansvärt mättande som vanlig quiche med en massa riven ost i.

1 lök
1 vitlök
300 g hokkaidopumpa
Fräs ovanstående, skuret i mindre bitar, i litet fett.

1 hackad chili
1 cm färsk, riven ingefära
60 g bacon/lufttorkad skinka
Blanda i ovanstående.

200 g crème fraîche
2 ägg
1/2 - 1 rulle getfärskost
Rör ihop ovanstående. Blanda allt med den avsvalnade massan.

Smaka av med:
hackad persilja
1 tsk kummin
salt peppar

Häll i formen och täck med gallertaket. Pensla smördegen med uppvispat ägg. Grädda 30 - 40 minuter i 180°.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar