onsdag 20 juni 2012

Fläderblomstider



Så här såg det ut efter att jag börjat. I skålarna smaksätts äpplejuice och rödvin för att bli gelé, glasburkens innehåll ska bli saft och i bunken är grunden till fläderblomsvin.


För gelé plockar man 15 - 20 klasar för 0,75 l juice och låter dem dra upp och ner, ihopbuntade ett dygn. Fast egentligen borde det vara okej med 1 l äpplejuice, eftersom den innehåller så mycket pektin, så det satsade jag på. När vi var i Burgenland förra året, sålde värdinnan hemlagad vingelé från egna druvor, och något liknande skulle det väl gå att fixa, så här har vi nu en omgång vingelé på Spätburgunder (rött). Koka med 1 kg syltsocker i 4 minuter och fyll på burkar.


Men vadå, varför inte cykla ut i skogen och hämta mer fläderblom? Jag köpte en flaska rosévin Spätburgunder Weissherbst och en flaska vitt Blanko del Dolomito. Fast det går ju att piffa till gelén ytterligare. Roséflädern fick också dra med 200 g jordgubbar som jag mixade på slutet. Vitvinsflädern fick på slutet en tillsats av hackad osaltat pistage. Men då gäller det att vända på burkarna var femte minut tills gelén stelnat, annars flyter allt upp.

Resten av fläderprodukterna skriver jag om senare.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar