måndag 25 juni 2012

Fläderblomsvin


Nu står vinet och puttrar i köket. Tyvärr har jag ingen länk till receptet, men så här gör man:

120 blommor utan det gröna och utan visset blomster blandas med 90 ml citronsyra. 4,8 l vatten kokas upp och hälls över. Efter ett dygn är det dags att sila bort blommorna och hälla över vätskan, förutom bottensatsen i en jäshink eller liknande. Tillsätt 11,2 l vatten (jag brukar koka upp det dagen innan och låta svalna) och 2,4 l vatten och 2,4 kg socker, uppkokt till sockerlag (dito). Blanda i vinjäst enligt förpackningen och dessutom 8 krm jästnärsalt upplöst i vatten. Efter ett misslyckande med hinnjäst (?) brukar jag svavla vinet vid det här tillfället också. Efter 3 dagar tillsätts en sockerlag på 1,6 kg socker och 1,6 l vatten (avsvalnat).

Nu kan man mäta sockerhalten för att kunna jämföra med efter jäsningen. Den brukar ligga på 17% enligt mina beräkningar. Låt vinet jäsa ett par tre veckor. Om sockret är bortjäst, så kan det ju inte jäsa längre och då kan man tappa om det (förutom bottensatsen) och låta det stå ett par veckor innan det tappas på flaskor. Vid första omtappningen ska man egentligen försöka få bort kolsyran, men det har jag aldrig lyckats med, och det brukar bli gott ändå. Dessutom borde man nog filtrera eller klara vinet, men det har jag inte heller gjort hittills. Dock ska jag nog göra det den här gången, kanske t o m försöka få bort en del av kolsyran med hjälp av elvisp. Om man har bra flaskor och kolsyran inte piper ut p g a otätt lock, så tenderar det kolsyrade vinet att pysa värre än champagne när man öppnar det. Det finns två nackdelar med detta. Den ena är att öppnandet av flaskan tar väldigt lång tid om man inte vill att allt ska spruta ut. Den andra är att bottensatsen grumlar ner vinet. Å andra sidan är det rätt festligt med kolsyra. Fast enligt receptet ska det alltså skakas ur.

Flaskorna brukar jag sterilisera i ugn. 110 grader, 30 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar