onsdag 23 augusti 2017

Hjärtansfröjd från Småland



Mina två små smala äppleträd ger rekordbra skörd i år, men antingen är det maskar eller tvestjärtar i. Fast några få är perfekta. I alla fall har jag redan konserverat mos och äppleskivor. Samt bakat en massa äpplekakor. Nu var det dags för hjärtansfröjd, som redan Oskar Jakobsson dokumenterade i sin landskapsbok.

1/2 l brödtärningar, 1 cm, mörkt och ljust bröd blandat
1/2 l äppletärningar
smör till stekning, rikligt till brödet
1 krm salt
8 dl mjölk (3 tog jag)
6 ägg (3 tog jag)
4 - 5 msk socker (eller efter önskemål, jag tog 1 msk till äpplestekningen och sparade 1 msk att strö över mot slutet)
1tsk kanel

Stek bröd och äpplen var för sig och lägg i en smord form. Vispa ihop salt, mjölk, ägg och en del av sockret. Häll detta över bröd och äpplen och grädda i 200 - 225°. Strö över litet socker efter 20 minuter och känn med en sticka. Kakan ska enligt receptet inte vara för mörk, men å andra sidan är det med så mycket mjölk och ägg som i originalreceptet  nästan som en äggstanning. På min bild sticker de stekta tärningarna upp. Jag var f ö nöjd med att minska ner mängden ägg och mjölk. Det är ju äpplen jag har så mycket av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar