tisdag 18 februari 2020

En kyckling för två för minst två middagar



Först blev det kycklingbröst med svartabönsås och en sallad med svarta bönor, majs och paprika. Skrovet kokade jag fond på med soppgrönsaker medan bönorna kokade. Mixa bönorna med litet hönsbuljong och smaka av. Det är bäst att passera såsen också, för de här bönorna var rätt så fasta. Stek kycklingbröstet till. Minifilén och diverse annat kött som satt kvar på benet tog jag bort först och stoppade i frysen.


Sedan gjorde jag en marinad av sirap, grillsås och en massa annat och lät lår och vinge ligga i ett par timmar, samt stekte detta ca 30 minuter i 175°. Jag hade köpt en lila blomkål och en grön. Visserligen var de små, men båda kunde vi inte äta till en måltid. Den lila delade jag i rosetter och kokade 5 minuter eller så. Samtidigt kokade jag en 1 - 2 - 3-lag med en del kryddor, som jag lade blomkålen i. Den blev väldigt tjusig då. Lila blomkål tjänar verkligen på att läggas i ättikslag. Och så blev det litet gräddsås och klyftpotatis till.

Båda recepten hittade jag i en gammal receptbok, och just dessa var från/inspirerade av Gerd Klötzke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar