måndag 20 april 2020

Fläsksvål som chips



Obs! Varning! Gör detta i en fritös med lock, helst utomhus!

Det var bara för att jag av någon anledning hade stoppat en fläsksvål i frysen, som jag gjorde detta. Det fungerade jättebra, men jag tror inte jag gör om det ändå, för det var inte riktigt värt besväret.
Först ska man ha en fläsksvål från rimmat kött. Om man inte har det kan man göra snabbrimningen som finns på flera ställen på bloggen. Sedan ska den kokas i två timmar i dashisud (eller vatten, om man som jag inte vet vad dashi är), vilket är väldigt länge. Skär den sedan i 5mm smala bitar av lagom längd. Enligt receptet skulle den torka i 50° i 18 timmar, men jag lät bitarna bara torka till litet grann på eftervärme efter något annat recept.

Enligt recept skulle man också fritera i 210°, vilket jag inte kunde i fritösen - obs gör inte det här på spisen i kastrull!!! Men det gick på typ 180-190°. Fritera i små portioner med locket på. Det poppar vansinnigt mycket och oljan tränger sig ut över kanten! Kanske skulle det ha blivit ännu bättre på högre temperatur, men i varje fall fungerade det.

Till detta skulle man servera rättika i kulor i hallonvinäger, men jag tog skalade rädisor i svarta-vinbärsvinäger:
200 ml vinäger
2 dl svarta vinbär
50 ml vatten
1 dl socker
1 hackad rök chili

Koka upp allt utom rättikan. Lägg i den och låt den dra, helst över natt, men i alla fall tills den får färg.

Och det skulle vara färskost-majonnäs-misopasta till. Tja, det blev bara philadelphia med grön currypasta.