tisdag 6 juni 2017

Helmutkorven



På tyska heter den här rätten Saumagen (suggmage, grismage), vilket kan låta något oaptitligt, men i själva verket är det bara så att korvmassan fylls och kokas i en grismage. Man kan också använda 9cm konstfjälster. Men jag rullade bara in korven ca 5 cm tjock som en karamell i två lager koktålig plastfolie, ett lager aluminiumfolie och för säkerhets skull i en fryspåse som tål kokning. 

Helmutkorv låter väl mindre läskigt än suggmage, och orsaken till att jag hittade på det här namnet är förstås att det är Helmut Kohls absoluta älsklingsrätt, som han i sin storhets dagar bjöd alla utländska potentater på i en fin restaurang. Rätten serveras ibland med potatismos och surkål och ibland med typiskt tyskt bröd och surkål. Möjligen finns det mera raffinerade sätt, men detta är vanlig enkel husmanskost.


Jag hittade ett recept på internet som jag minskade ner till 1/5 för att testa. Och jag orkade inte plocka fram köttkvarnen, utan köpte färdig köttfärs och mixade de andra ingredienserna i köksmaskinen. Det ska inte vara för fint mixat, eftersom köttkvarnens hålsida ska vara den på 4,5 mm och på bilderna såg det nog så grovt ut.

200 g nötkött
400 g griskött
60 g lök
40 g purjo (jag tog det gröna för att det skulle synas sedan)
200 g potatis
något mindre än en småfranska från dagen innan = ca 50 g
drygt 1 ägg
hackad persilja (oj, det missade jag!)
16 g nitratsalt
knappt 3 g peppar
knappt 3 g mejram
knappt 2 g muskot
1/2 g koriander
1/2 vitlöksklyfta

Hacka grovt, blanda och kör i köttkvarn. Fyll i lämplig form. Man kan visst även göra knödlar, men gör det på egen risk. Sjuds i 82-85° 1minut per mm tjocklek. Fast de verkar ta till med marginal, så jag sjöd också min 5-cm-korv i 1,5 timmar och det blev väl bra. Jag funderad på vad jag skulle använda för kastrull, men sedan tog jag konserveringsapparaten, för där kan man ställa in temperaturen, vilket är väldigt bra. 

Vid serveringen steker man upp 1,5 cm tjocka korvskivor. Jo, men det blev bra, fast jag glömde persiljan.

Om man gör hela satsen 5ggr så stor, så räcker det till en ordentlig fest. 

Spontant känns det som en rätt man dricker öl till, men rätten kommer ju från ett vinområde, så jag tror man dricker Riesling till. Eller vad som helst.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar