lördag 3 juni 2017

Nationaldagstårta



Eftersom jag hade en påbörjad förpackning blå och gul rullfondant i skåpet, tänkte jag att den skulle kunna komma väl till pass till nationaldagen. Det fanns en nationaldagstårtstävling för några år sedan och jag blandade några recept jag såg.

Det här är en rulltårta fylld med hjortronmousse, d v s med hjortronsylt, lagom mycket gräddyoghurt, gelatin och vispad grädde. Den är täckt med tunt utkavlad mandelmassa, som också fanns påbörjad, men så vitt jag vet måste fondant ligga på smörkräm eller liknande, och jag hittade faktiskt ett recept med väldigt litet fett i, för att undvika mastighet.

För en halv rulltårta - den andra hälften fyllde jag med sylt och stoppade i frysen - var följande sats mer än tillräcklig:

50 g rumsvarmt smör
300 g florsocker
25 ml mjölk 

Vispa smöret vitt och pösigt. Tillsätt hälften av florsockret. Det blir bara smulor då, men tillsätt hälften av mjölken och fortsätt att vispa. Tillsätt den andra hälften av florsockret och den andra hälften av mjölken. Ev kan det behövas en aning mjölk till för att få bredbar konsistent. Färgen blir ganska vit, som grädde.

Bred över rulltårtan, gör ev. mönster i och dekorera med den blågula fondanten. 

Det blev faktiskt ganska bra och kakan kommer nog att räcka hela långhelgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar