fredag 21 december 2018

Chips på bruna bönor?



Bruna bönor med sirap känns alltmer mindre modernt. Men kan man peppa upp dem, utan att helt förlora den nordiska julbordskaraktären? D v s  chili, vitlök osv, var inte det jag tänkte på.

I en tidningsartikel läste jag att det här gänget på Öland som tillverkar chips av bruna bönor började med att göra falafel, men att de inte var goda och därför kavlade de ut dem och gjorde chips av dem.

Nu ska jag först börja med brasklappen, och det är att jag inte har tillgång till svenska bruna bönor, bara till en spräcklig sort som blir helt brun när man kokar den. Den heter typ vaktelbönor, p g a spräckligheten, kan man förmoda. Och jag har gjort falafel på dem, som jag tycker var helt okej och även mer eller mindre smaksatta på nordiskt sätt. Men det här med chipsen hade jag ju lust att testa.

Och nu kommer vi till avsnittet med "trial and error", vilket i o f s var mest error, kan man nog lugnt påstå. Men det kanske går att jobba på det här.

Först blötlade jag bönorna över natt, men det borde nog ha varit längre, för de var väldigt svåra att mixa fint i köksmaskinen (tillsammans med lök, salt och peppar). Till slut tog jag stavmixern, passerade emellanåt och tog de icke-välmixade  bönorna i angrepp gång på gång. Väldigt jobbigt.

Eftersom jag hade passerat bönorna med så stor möda, tyckte jag att det skulle vara synd att slänga ihop de finmalda bönorna med det som blev kvar i silen, vilket i princip var skalet och litet till.

Först kavlade jag ut allt tunt var för sig och torkade på silikon i ugn, men den sprack upp på en gång. Det kanske hade varit bättre att kavla ut dem något tjockare. Men sedan knådade jag ihop alltihop och då var konsistensen mycket bättre. Dock var massan rätt jobbig att kavla ut tunt, så jag testade med tjockare chips, som jag sedan friterade. De som var gjorda på skal och rester blev dock tunnare och mer eller mindre knapriga. Det kan man ju knappast säga om de andra chipsen. De blev mer eller mindre som platta falafel med hård yta. Vad jag ska ha dem till är oklart i dagsläget. Om de ska vara med på julbordet måste jag komma på något först.

Slut på rapporten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar