tisdag 22 oktober 2019

Det går lika bra med selleri! Fylld rullad schnitzel med selleri och saffransrisotto från egen skörd av saffran!



Det går nästan inte åt någon mat här nuförtiden. Vi är borta så mycket och har inga hungriga barn i huset längre, så det gäller att akta sig för att göra storköp. Nu hade jag i alla fall spontant köpt en selleri för över en vecka sedan, och den skulle bort, tillsammans med tre överblivna schnitzlar i frysen.

Först delade jag sellerin. Halva sellerin, tvättad, men inte skalad, och skuren i två bitar ställde jag in i ugnen i 160°. Det kanske skulle ha varit bättre att linda in den i folie, för den torkade på ytan. Å andra sidan var det lätt att skära bort. Det stod 2 timmar, men jag lät den stå 1 timme till.
Skär bort skal och torr yta och mixa i köksmaskin. Tillsätt ett par skedar crème fraîche och 75 g fetaost. Mixa tills krämen är rätt så slät. Passera och fyll i en spritspåse med stort runt munstycke. Kyl.

Den andra halvan av sellerin skar jag så att den blev lagom att skära i mandolin. Skär tunna remsor och förväll i kokande saltat vatten ca 30 sekunder och kyl i kallt vatten. Låt droppa av. Lägg ut de avlånga bitarna bredvid varandra på plastfolie och spritsa fårostblandningen rakt över. Rulla upp alla rullarna på en gång med hjälp av folien. Ställ kallt tills de behövs.

Av resten av sellerin skar jag tärningar och förvällde dem 1 minut i kokvattnet och blandade med litet pepperoni. Sedan gjorde jag en 1-2-3-lag (ättika, socker, vatten) med litet salt i och hällde över.

Allt detta kan förberedas dagen innan.

Schnitzlarna var kanske inte så väldigt tunna, men jag bankade i alla fall litet på dem och lade på ett par skivor chorizo och ett par skivor selleri som blivit över. Sedan rullade jag upp dem, saltade och pepprade, brynte dem, hällde på vin (det behövs inte så mycket vätska i tryckkokare) och lät dem bli färdiga på en halvtimme, medan jag gjorde risotton. På slutet redde jag såsen med litet mjöl och grädde.

Risotton. Jo, jag skrev ju nyss att jag saffranskrokusen hade kommit upp för en gångs skull, så då skördade jag de röda pistillerna. Risotton gör man på vanligt sätt, fräser lök och vitlök, därefter riskorn och häller på vitt vin som får reducera. Därefter matar man på med het buljong ca 20 minuter tills risotton har bra konsistens. Jo, saffranstrådarna ska koka med från det att vätskan tillsätts. Färdigt! Servera med sellerirullarna och syrad selleri, samt sås till köttrulladerna. Såsen fick färg av chorizon.

Det blev inte för mycket selleri. Fårostrullarna smakar väldigt milt och "lagom"! Trådarna som ligger på dem är inte saffran, utan torkade pepperonitrådar, som jag köpte till nyårsafton. De håller sig visst hur länge som helst och det är ju bra, för man kan inte göra åt så mycket åt gången.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar