torsdag 10 oktober 2019

Portugisisk kvittenmarmelad och andra kvittenrecept



Det här är tydligen en klassiker i Portugal. Marmeladen kokas så länge att den går att skära i bitar och servera med ost. Men hälften av marmeladen tog jag hand om innan den kom så långt och öste upp den i vanliga syltburkar med lock.

2 kg kvitten
1,3 kg socker
2 kanelstänger
skal av 1/2 citron
1 krm salt

Skala, kärna ur och skär frukten i småbitar. Ta bort det vita på citronskalet. Om det ska finnas citronskal i marmeladen, så är det lämpligt att skära skalet i lagom stora strimlor och lägga dem i en tesil eller liknande, så man kommer åt dem.
Lägg frukten i en kastrull. Häll på vatten, kanske så det står upp till hälften av frukten. Det stod i receptet att det skulle täcka, men sedan märkte jag i kommentarerna att det var för mycket och hällde av ca hälften efter kokning (och återanvände vätskan när jag kokade ur skal och kärnhus till saft, som blev till gelé). Koka frukten mjuk med socker och kryddor och mixa (utan kanelstänger). Koka sedan purén på svag värme tills man kan dra med träsked över botten utan att den rinner tillbaka på en gång. Koktiden anges från ca 30 minuter upp till flera timmar, vilket kan bero på vattenmängden.

Häll upp den tjocka marmeladen i en form, som antingen är smörad eller utlagd med smörgåspapper när den är klar och låt den kallna. Förvaras t ex i smörgåspapper i en plastpåse i kylskåpet.

Till ostbrickan är marmeladen en höjdare! 


Ovan en efterrätt, som herrarna i Freiburg tydligen gillar. Recept på bloggen Min tyska kokbok.

Jag återkommer med recept på likör gjord på frysta kvitten och på kvittenvinäger om det blir något.

Det blev en hel del gelé. Den här gången kokade jag saft på alla kärnhus och skal på en gång (1 timme) och sötade sedan med lika delar vanligt socker. Koktiden blir därefter och man får ett vackert rött gelé, till skillnad mot gult gelé vid kort koktid med syltsocker.

Mos blev det inte så mycket. Jag tillsatte 1/2 del socker per 1 del mos. Nu märker jag precis att jag har missat att ta undan litet osötat mos till senap, men då får det väl bli söt senap (och så stryker jag sockret som står i receptet.

Dessutom har jag konserverat kvittenklyftor i sockerlag med 1 del socker och 2 delar vatten. Konserveringstid är 30 minuter i 90° både för mos och klyftor. Klyftorna var blancherade innan, ca 30 sekunder i vanligt kokande vatten.

Senaps med kvitten
500 g kvittenmos (osötat)
200 ml vitvinsvinäger
1 tsk salt
3 msk socker
100 g gult senapspulver

Dock är planen att göra en betydligt mindre sats. Det sägs att senap blir stark om man rör den med kalla ingredienser och mild med heta. Jag får väl testa.

Pepparrotschutney med kvitten
1 kg ansade (se ovan) kvitten i tärningar
300 ml vitvin
500 ml äpplejuice (här osötad kvittensaft plus 1/2 dl brunt socker extra på slutet)
180 g socker
30 g riven pepparrot
saft av 1 citron
1 msk vinäger
1 msk havssalt med örter (här med rosmarin)
vit peppar

Karamellisiera sockret och häll på vätskan. Tillsätt frukten och koka den mjuk. Ta upp frukten. Hacka hälften grovt och mixa hälften med kanske en del av vätskan. (Tyvärr stod det inte i receptet, så jag mixade med all vätska och fick snarare chutneysås än chutney.) Blanda mos och hackad frukt, samt tillsätt alla andra ingredienser och koka upp. Häll upp på heta glasburkar och sätt genast på locket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar