fredag 19 juni 2020

Kanelbullar Cinnabon style




Amerikanska kanelbullar är mycket större än svenska och mycket kaloririkare. Jag lyckades inte klämma in så mycket smält smör i fyllningen som det skulle vara. Men den stora skillnaden är att de här cinnabons är gjorda med vaniljkräm i degen. Receptet som jag har gått efter var ett tyskt som använde vaniljpuddingpulver. Det är som vaniljsås, bara tjockare. För 2 påsar puddingpulver används normalt sett 1 liter mjölk. I det här receptet var det 1 dl vatten, 5 dl mjölk, samt 120 g smör och 2 ägg (som rördes i sist). Först rör man ut pulvret med vatten, sedan kokar man upp mjölken och sjuder krämen tjock.

Man skulle nog kunna tänka sig att göra receptet på en höft med vanlig vaniljsås istället för mjölk och göra allt annat som vanligt.

För fyllningen tog jag alltså bara hälften smör, 100 g smält att pensla på degplattan, och så - eftersom jag inte hade farinsocker, bara råsocker - tog jag 150 g råsocker och 150 g ljus sirap och 5 tsk kanel. Det blev väldigt gott.

Frostingen blev för all del också god, men det knasiga är ju att färskost ska vara i kylskåp, men inte kanelbullar, så om man inte äter upp allihop på en gång så... Fast det mesta kom i frysen. Hoppas det fungerar...

250 g florsocker, 250 g philadelphiaost och 100 g smör, samt 2 msk vaniljsocker. Det rörs ihop och så fördelar man fyllningen på bullarna innan de har svalnat helt.