onsdag 23 september 2020

Äppelkaka med rosmarin-karamell

 

Ett recept efter Ploetz blog, men med pajdeg istället för smördeg och bottnad med kvargkräm.

90 g socker

50 g smör

3 rosmarinkvistar, hackade barr

50 g honung

50 ml äppelsaft, men jag tror jag hade i vitt vin

Karamellisera sockret och rör i smöret. Tillsätt vätskan. Rör i honung och rosmarin, låt koka upp, sätt på locket och låt dra utanför plattan. När den har svalnat något silas karamellen av. Koka upp och låt den reducera tills den blir sirapsaktig.

Beroende på äpplena används (minst 2) råa äpplen eller klyftor uppkokta i sockervatten med rosmarin. Förbered en pajdeg som vanligt eller ta smördeg. Bottna enligt original med 4 msk kvitten- eller äpplemos, men jag rörde ut moset med kvarg/kesella (250 g), 2 msk socker och 1 ägg. Lägg på äppelklyftorna och pensla med karamell. Grädda ca 25 minuter i 175° och pensla igen. Grädda 25 minuter till.

 
Den här äppelkakan gjorde jag på en höft med smördeg och lättkokta äppelklyftor i. Obs nätmönstret! Jag har en kul pryl som åstadkommer näteffekten.