onsdag 2 september 2020

Fougasse

 


Ett storporigt bröd från Frankrike. Receptet är från Ploetzblog.de Det blev väldigt bra!

Fördeg 1:

210 g vetemjöl special

210 g kallt vatten

0,2 g jäst (d v s så litet som möjligt)

Rör ihop och låt stå över natt i rumstemperatur.

Fördeg 2:

Fördeg 1

390 g vetemjöl special 

180 g rumsvarmt vatten

Rör ihop och låt vila en halvtimme i rumstemperatur.

Deg:

Fördeg 2

6 g jäst

12 g salt

Arbeta ihop och knåda ordentligt i maskin under ganska lång tid.

Låt degen jäsa sammanlagt 3, 5 timmar. Efter 30, 60, 90 och 120 minuter sträcks den och viks. Så här gör man det: Ta tag i degen på bortre sidan av bunken och dra den rakt upp, så långt det går och vik den mot dig rakt över degen. Gör så på alla fyra sidor.

Varje bröd ska väga ca 500 g. Jag gjorde två stycken fougasse. Man kan även göra en sorts baguette. I det förra fallet formar man brödet trekantigt och i det senare som en längd. Obs! Inte knåda. Man får inte pressa ut någon luft!

Om det ska vara en fougasse penslar man trekanten med olivolja. Jag tyckte att det var ganska mycket olja på, men mina barn försäkrade mig om att fougasse man köper i bageriet är mycket mera fettdrypande. Sedan gör man hål med degskrapan.

Nu ska brödet jäsa, stängerna i bakduk och fougasserna på bakplåtspapper, i 60 minuter. Det här var en varm dag, så den ena fougassen ställde jag ner i källaren, där det är något kallare.

Grädda ca 25 - 30 minuter med ånga på baksten i 250°.