onsdag 3 mars 2021

Kaninrätt med bönor

 

Det blev en rätt på det som var kvar efter att vi hade ätit bakbenen, och i princip gick jag efter ett recept i en tysk kokbok, men då det väl inte är särskilt typiskt lägger jag det här. Av diverse ben och soppgrönsaker hade jag kokt en fond.

Kvar var det tunna köttet från magen, som ser ut som lappar. Detta fyllde jag med grov senap och diverse hackade köttrester som uppkom när jag delade kaninen i bitar och soppben, samt rullade in i bacon och stekte. Längst bort på bilden.

Frambenet går inte att missa. Steks som kyckling ungefär.

Sedan måste jag säga att det som stod i receptet om filén och njurarna inte var en höjdare, för filén blev så torr. Man skulle platta ut filén och rulla in njurarna (som jag lagt i vatten för att dra ut urinsmaken), sticka in en kvist timjan (???) och steka. Det blev rosmarin istället. Och levern smörsteks för sig.

Bönorna ska kokas och hettas upp igen med bacontärningar.

Såsen görs på fond med tomatpuré, lök och rödvin och senap.

Det var synd på filéerna, men annars var det ett helt okej recept. Nu är det i alla fall dokumenterat.