måndag 5 mars 2012

Laxmuffins och små pajskal

Jag måste ju testa några fler recept som kan ätas ur hand i mun. Plockmat, finger-food eller vad man säger.
De här laxmuffinsen är rätt så goda, men om man inte får tag på mindre formar är de nog inte så lämpliga för en riktig buffet för mycket folk. Dessutom är de rätt så feta att ta i. Men de kan nog vara bra för en litet mindre brunch, där man tillhandahåller assietter.


För 12 stycken:

I originalreceptet skulle man ha 80 g finhackade selleristjälkar, samt 2 schalottenlökar. I andra recept förslogs zucchini, men jag tog en halv hackad purjo och stekte den lätt. Så ska man hacka dill och 200 g rökt lax. Allt detta blandar man med 40 g riven ost, 8 msk olja, 2 ägg (egentligen 1) och 2 dl kärnmjölk samt egentligen 40 g sur grädde (men jag råkade läsa fel och tog sista radens creme fraiche, 2 dl, i istället - skulle egentligen användas vid serveringen - fast det gick bra ändå). Blanda sedan 200 g mjöl, 2,5 tsk bakpulver, 1/2 tsk salt och litet peppar och rör ner detta i smeten. Baka i muffinsformar minst en halvtimme i 175 grader.

Sedan har jag också testat Smörgåsbordsbokens pajrecept för att se om man kan fylla de små pajerna i god tid utan att de blir mjuka och det gick bra. Troligen för att innersidan är penslad med ägg och står emot litet fukt. Det står också i boken att man kan frysa formarna, vilket jag har gjort, men jag har inte kollat om egenskaperna förändras efter frysning.



 Nedan är formarna fyllda med gräddkvarg och färskost samt röd Lidl-kaviar. Skulle bara testa. Är väl okej som deko.


Sedan hade jag litet fyllning över, som jag blandade med ajvar och äggulorna från de hårdkokta äggen, samt dekorerade med den röda kaviaren. Obs! Spritsat! Sånt tjusigt brukar jag aldrig orka med annars. Det kan man nog också förbereda för en buffet.


I prinsessornas kokbok påstås det förresten att det är hur lätt som helst att göra knäckformar själv med hjälp av en pennkniv. Jag kan nog inte riktigt hålla med, men när jag stod i köket och väntade på att potatisen skulle koka upp, så gjorde jag ett försök. Till slut tog jag de utklippta rundlarna och klämde dem över ett lagom tjockt rör och fixade hjälpligt till vecken med en kräftkniv. Nice try, kan man kanske säga. Sen åkte formarna i skräpet.


1 kommentar: