torsdag 21 april 2016

Vårrullar / strudel med fläsklägg



Vad gör man med överblivet kött från fläsklägg? Först hade jag funderat på något pyttipannaaktigt, men sen fick jag syn på en meny från en tysk restaurang / vinodling i Sydafrika. Till förrätt kan man där få fläskläggsvårrullar med surkål och äpplemos, samt sky. Och rosévin. Jag hade tänkt ta till djupfryst smördeg, men sen blev det nykavlad strudeldeg. Det kan ju vara rätt med tanke på varifrån receptet kommer. Av en vanlig sats (se tidigare strudelrecept) blev det tre rätt så stora vårrullar eller möjligtvis tre små strudlar. I varje fall är en sådan strudel per person minst sagt tillräckligt till huvudrätt.

Istället för det vanliga smälta smöret blev det smält flott från fläskläggsstekningen. Sen hoppade jag över ströbrödet och bredde kvittenmos över ca 1/3 av ytan, förutom kanterna då. 1 stekt lök i tunna skivor och ca 400 g fläsklägg i tunna små skivor kom med i fyllningen. Sen rullade jag ihop och gräddade i 200° så länge det behövdes för att rullarna skulle få färg, knappt 40 minuter tror jag. Penslade ibland med fett. 

Surkål har jag hört att man gärna kan dränka i vatten och hälla av igen, för att få en mildare smak.
Fräs hackad lök i flott, tillsätt surkål, vin/vatten/fond och puttra på lagom länge efter smak.

Någon steksky hade jag inte, men tog litet fond på burk.

Det var inte bara gott, utan den tråkiga övermättnadskänslan, som gärna infinner sig efter fläsk och surkål, uteblev. Jag tror att det 1. beror på sättet fläsklägget var stekt (långsamt i ugn), för nästan allt fett rann ut och 2. ev att surkålen blev tvättad. Ingen aning. Väldigt bra sätt att göra slut på fläskläggsrester i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar