måndag 13 mars 2017

Gulasch och servettknödel



Den som söker på bloggen kan hitta flera gulaschrecept. Det här värdshusreceptet är faktiskt genialt och görs på få och billiga råvaror. Men man behöver en halv vecka på sig före serveringen. Det är dock fantastiskt att förbereda. Rekommenderas att tillagas på vår och höst, när det är kylskåpstemperatur ute. Här tillsatte jag vitlök och röd paprika vid den slutliga uppvärmningen. Dessutom är det en fiaker-gulasch, d v s något för droskförarna i Wien. Då serveras ett stekt ägg, kokt eller stekt wienerkorv och en gurka (här en starksmakande ungersk gurka) till. Serveras med småfranska eller någon sorts knödel. Eller kanske potatis eller pasta.


Även servettknödeln kan förberedas i förväg. Jag har litet blandade erfarenheter med brödknödlar. Om man har jättetorrt bröd brukar t ex inte mjölkmängden räcka. Nu tog jag dagsgamla bullar och saltbrezlar (tyska kringlor), men man kan även ta formfranska. Dessutom tittade jag på femtielva youtubefilmer. Överallt visades lätt motsägelsefulla recept, som alltid förklarades vara idiotsäkra. Mådä. Hur som helst. Jag kombinerade kocklärobokens recept med ett annat och det gick bra.

På 1 kg torrt bröd från dagen innan (varav eventuellt 20% kan rostas innan) behöver man 8 - 9 dl mjölk och 100 g smält smör (eventuellt brynt), 250 g hackad fräst lök och 7 ägg (eventuellt vispas äggvitan hårt). Persilja, muskot, salt och peppar.

2 småfranska
3 kringlor, tillsammans 400 g
skärs i små tärningar och läggs i en skål. Jag blandade i 
3 hela ägg från början (de kan även blandas i mjölken eller på slutet).
100 g hackad lök fräses i litet smör. På slutet kan man tillsätta
3 - 4 msk hackad persilja (eller vid ett annat tillfälle). Häll i
350 ml mjölk (sparar disk om man inte använder en extra kastrull) och hetta upp den. Smält även
40 g smör i samma panna (ifall du inte bryner smöret extra). Smaka av med
muskot, salt och peppar och häll över brödtärningarna. Blanda till en gegga och låt dra 30 minuter.

Nu kan man antingen göra stora bollar med våta händer eller servettknödlar. Servettknödlar är särskilt bra att förbereda. De görs traditionsenligt i våta servetter eller handdukar, men numera oftast i folie. Obs! Kolla att plastfolien tål kokning - alla gör inte det. Ta en stor bit plastfolie och lägg ut brödgeggan i mitten. Forma till en rulle med hjälp av folien och händerna. Den ska vara ganska fast och jämn och inte innehålla några hålrum i mitten. Den kan gärna vara ganska tjock. Längden beror på hur stor kastrull du har. Knyt åt folien och linda in rullen i aluminiumfolie också. Jag kom på att jag skulle använda min 10-liters kastrull. Först lade jag i rullarna och hällde på kallt vatten för att kolla hur mycket som behövdes. De ska nog vara så mycket att de kan flyta. Ta upp rullarna och koka upp vattnet. När det kokar läggs rullarna i. Sen ska de bara sjuda i en halvtimme. Om man gör runda knödlar måste man absolut kolla att de inte kokar sönder (tydligen är det inte helt ovanligt att nervösa husmödrar lindar in dem en och en i folie). De runda ska helst serveras direkt. Servettknödlarna däremot kan få kallna. De skärs i skivor och steks upp i smör vid serveringen. Till detta serverade jag en kålsallad. Denna förbereds också den med fördel dagen innan. 

En typisk österrikisk-sydtysk måltid som till stora delar förbereds innan. Om gulaschen är välkryddad, så är den fantastisk. Köttet (benskivorna) är också fantastiskt mört efter den långa koktiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar