torsdag 9 mars 2017

Köttstrudel på husmoderns vis



Det här ska ju då vara en vardagsrätt från Österrike. Strudeldegen är den vanliga, och återigen delade jag den på två. Den är faktiskt lättare att hantera då och även lättare att dra ut tunnare, samt att få plats på plåten för. Men jag funderar faktiskt på om inte tre mindre strudlar skulle vara ännu mera praktiskt. Jag går ju och tänker på vad jag ska fixa för mat till nästa gubbens nästa Wienerliederkonsert. De här strudlarna tror jag att det skulle gå att rulla i förväg, frysa in (jag har en i frysen nu, så vi får se hur det går) och sen lägga allihop på en plåt och grädda i kyrkans ugn (ska kolla om den fungerar), så blir det något varmt på buffén också.

500 g blandad köttfärs
1 hackad lök
2 ägg
2 - 3 msk ströbröd
1 tsk torkad mejram
1 tsk dito timjan
1 tsk salt, 1 krm peppar, hackad persilja
Överkurs: hackad röd paprika, 2 pressade vitlöksklyftor, 1/2 tsk vanligt paprikapulver, 1 krm starkt paprikapulver (vilket inte var för starkt)
Andra möjligheter är extra surkål och champinjoner.

Blanda allt.

Fördela hälften av fyllningen på halva degen (utkavlad och utdragen på vanligt sätt), eller rättare sagt på nedre delen av den (lämna kanterna fria). Sen penslade jag den nakna delen av strudeln med olja, fast det inte stod, vek in kanterna och rullade ihop. Blanda 1 äggula med 1 tsk olja och pensla strudeln, grädda 40 minuter i 200° (flytta ner strudeln om den blir för mörk).

Serveras med sallad.

Bra recept, men man kan krydda ännu bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar