tisdag 18 april 2017

Påskens sillar



På fotot ser ni de viktigaste sillinläggningarna genom tiderna (enligt min ringa mening, som Herr Omar brukar säga). Åtminstone de två längst åt vänster har jag gjort otaliga gånger, men missat att lägga in på bloggen. Att senapssillen saknades hade jag redan märkt, men att även sherrysillen lyser med sin frånvaro hade jag inte trott. Till min stora förvåning hittade jag salt sill i den lokala butiken före påsk, så jag slog till. Först lade jag in alla sillarna i en 1 - 2 - 3 lag: 1/2 dl ättika 12%, 1 dl socker och 2 dl vatten. Kryddad med lagerblad, lök, pepparkorn, kryddpeppar, chili och rosmarin.

Sherrysill (en väldigt liten sats, lagom för 1 sill)

3 msk sherry
2 msk tomatpuré
6 msk olja
några krossade peppar- och kryddpepparkorn
1/2 hackad lök

Citronsill

1 dl majonnäs
1 dl crème fraîche
1 dl gräddfil
2 msk socker
purjo
vitpeppar
saft och skal från 1 citron

Men för att inte vara ensidig, så blev det även några andra varianter. Här har vi först ut en 

Ansjovissill, som jag dock gjorde på en höft. Den innehåller:

sill
ansjovis
äpple
purjo
majonnäs
crème fraîche
gräslök
kokt hackat ägg

Därefter presenterar jag en

Kaviarsill

1 dl crème fraîche
1/2 dl majonnäs
1 dl Kalles kaviar
4 tunt skivade rädisor
1/2 ask klippt smörgåskrasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar