onsdag 10 maj 2017

Randiga gösrullar med inlagd gurka, ingefärsdoftande grönsaker och pepparrotssås



Egentligen tänkte jag laga Fredric Anderssons fiskbullar från en tävling om mat för seniorer, men sen tyckte jag att det verkade litet tråkigt med bara fiskbullar, så jag fick för mig att göra rullar. Underst har jag varvat förvällda purjo- och tunna morotsstrimlor. Ovanpå ligger en gösfilé utan skinn, lätt utplattad under folie och smaksatt med citron, salt och peppar. Sen gick jag ut i trädgården och hämtade några blad perenn målla (Gode Henrik), förvällde den och lade på. En liten bit lax och en liten bit rökt forell har jag mixat med lagom mycket äggvita (för bindningens skull) och klickat på. Sen rullade jag ihop allt med hjälp av plastfolie (som tål kokning), två lager och snodde som en karamell, och dessutom aluminiumfolie. Rullen fick sedan sjuda i 10 minuter. Men ärligt talat var det för mycket jobb egentligen.


Fiskbullarna skulle ha innehållit 600 g nästan valfri fisk, 1 ägg, 1 msk torkad dill, 2 msk citronsaft och 1/2 tsk salt, mixats och sjudits 10 minuter.

Gurkan (1 liten, skivad eller skuren i tärningar) marineras i två timmar i en uppkokt och avsvalnad lag av 2 msk ättikssprit, 2 msk rörsocker, 1 dl vatten, 1 msk dillfrö, 1/2 msk gula senapsfrön och 1 tsk salt. Vid serveringen blandar man i 2 msk hackad dill. Tyvärr är det litet knasigt med fröna som fastnar i mängd på gurkan. Man kanske skulle lägga dem i en tesil.

De s k primörerna är litet broccoli, blomkål och kålrot, samt potatis - men jag tog kålrabbi och morötter, snitsade som bollar, samt broccoli och litet överbliven purjo och målla. De ska kokas lätt och före serveringen vändas i stekpannan med olivolja och 1 msk riven ingefära, samt 2 msk citronsaft. Jag förvällde grönsakerna och lade dem i kallt vatten. Tyvärr hann broccolin bli ful vid uppvärmningen. Det går så illa snabbt att broccoli blir överkokt.

Pepparrotssåsen: Fräs en hackad gul lök i smör. Strö över mjöl och rör om (tycker jag). Häll på 1 dl torrt vitt vin, 3 msk vitvinsvinäger (obs det blir ganska syrligt!) och 2 dl fiskfond/buljong. Häll så småningom på 1 dl grädde och smaka av. Red av med maizena om du gör som Fredric och inte reder med mjöl. Sila av och smaksätt med riven pepparrot efter behag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar