måndag 22 maj 2017

Stekt torsk med jordärtskockor, picklad rödlök och kaprismajonnäs



Receptet hittade jag hos Coop. Det började med att jag jordärtskockorna hade spridit sig igen från sin plats i en nergrävd bamsehink, så jag fick börja säsongen med att skörda. Det blev i alla fall ett par hundra gram förirrade jordärtskockor, kanske litet mer.

Om man ska lägga in lök, så ska man börja med det, för den ska svalna, och man kan lika gärna göra en större portion när man ändå håller på.

Majonnäsen med kapris (utan vinäger) var rätt trevlig, men jag minskade ner på olivoljan.

Sen litade jag absolut inte på att det skulle gå att rosta halverade potatisar och jordärtskockor på en halvtimme, så jag förvällde dem lätt innan de blandades med squash och olivolja och fick åka in i ugnen. Litet smör och salt på detta. Det tog helt klart en hel del tid hur som helst i ugnen.

Fisken är dubbelpanerad. Det var ganska fina bitar och jag droppade över citron före paneringen också. Så det blev en bra fiskrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar