lördag 24 mars 2018

Blomkål i flera former samt märgsmör



I säsongens Top Chef France fick kockarna i uppdrag att göra en måltid på nästan bara blomkål, så jag lät mig inspireras. Faktum är att resultatet var mycket bättre än jag hade trott. Jag hade köpt en enorm blomkål och nästan allt gick åt på en gång. Det är viktigt att tänka på vad man behöver fina rosetter för och vad man kan göra på trasiga rosetter. Till den saltbakade blomkålen behövs stora rosetter. Till den ugnsbakade blomkålen tar man mindre rosetter. Till den pannstekta blomkålen skär man skivor av större rosetter och till pickles skivar man någorlunda stora rosetter fint. Smulor används i plättarna och såsen.

Till vänster ovan ses den saltbakade blomkålen med blomkål-currysås. Det var större blomkålsrosetter insvepta i saltdeg som fick en timme i ugnen. Använd grovt salt. Det blir väldigt gott. För såsen gjorde jag så här:

Koka 250 g blomkål mjuk i 250 ml buljong. Sila av och ta vara på buljongen. Mosa / mixa blomkålen. Fräs 1/2 lök i 15 g smör och strö över litet mjöl. Fyll upp buljongen till 250 ml igen och häll över. Koka 5 minuter. Häll i blomkålensmoset istället för mjölk och förfina med ca 1 dl crème fraîche. Låt koka 5 minuter till. Smaksätt. Jag stod i valet och kvalet mellan curry och vit choklad (de använda båda i olika recept i programmet), och till sist tog jag curry.

Överst i mitten ses plättar med ugnsbakad curryblomkål. Plättar:
250 g mixad okokt blomkål
0,6 dl mjöl
0,7 dl mjölk
1 krm salt
2 ägg

Den pannstekta skivade blomkålen till höger är mjölad och stekt i smör och smaksatt med citronsaft och kapris.

Den inlagda blomkålen:
Koka upp 0,5 dl ättikssprit 12% med 1 dl socker och 2 dl vatten och kryddor som lagerblad, chili, kryddpeppar och peppar. Låt svalna. Skiva blomkål, här även med rödlök och paprika. Låt dra i lagen.

Ovanstående är förstås vegetariskt, men jag ville göra något med den märg jag hade i frysen. Märgsmör, egentligen till kotlett och biff:
6 bitar märg
blötlägg, hacka och fräs i panna med smör tills i princip allt har smält utom grevarna. Sila av.
2 msk rostade hasselnötter blandas med 4 msk mjukt smör.
Låt märgen kallna och blanda den sedan med nötsmöret. Salta och peppra. Låt stelna litet i kylskåp. Rulla i plastfolie till en korv och frys. Riv sedan det kalla märgsmöret över biffar eller pannstekt blomkål som ovan. Grevarna kan blandas med persilja, salt och peppar och ätas. Här strödde jag dem över den ugnsrostade blomkålen.

Till det här blev det baguette och en liten sallad med French dressing:
1 liten pressad vitlöksklyfta
1 äggula
1 msk senap
3 msk vinäger
1-2 tsk socker
9 msk olja
Allt ska ha samma temperatur. Blanda allt utom olja och mixa. Häll långsamt i oljan medan du mixar (som mayonnäs). Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar