lördag 26 december 2020

Rullsylta med syltad ingefära och valnöt


 Återigen har jag snabbrimmat en fläsksida, skurit upp den och trimmat den (sparat de trimmade bitarna till grisfotssyltan), samt fryst den för att kunna koka den i lagom tid till jul för att få doppespad. Vi brukar ofta hoppa över julskinkan, men inte doppet.

Strö över skuren ingefära, grovhackad valnöt och krossad kryddpeppar. Lägg lagom mycket gelatinblad i blöt så de kan täcka ytan på den utfläkta fläsksidan (här 4 stycken). Jag vet att jag har sett detta någonstans för årtionden sedan, men inte var. Jag tänkte att gelatinet skulle kunna hålla ingefära och nötter på plats, men jag tror även att det kan ha hjälpt till att binda ihop skikten. Se så fin rullsyltan blev!

Bind upp den och koka den i vatten med kryddor och soppgrönsaker. Efter 1,5 timmar var den i varje fall helt färdig. Kortare tid skulle nog ha räckt.

Mycket lyckad!