onsdag 2 september 2020

Kärnmjölkslimpa (inte svenskt recept)

 

Det här brödet från Ploetzblog.de innehåller bara en sked sirap och smular inte alls! Konsistensen är utmärkt alltså.

250 g vetemjöl special

250 g dinkelmjöl

50 g havregryn

50 g mest kli och litet dinkelfullkornsmjöl

10 g salt

4 - 5 g jäst

10 g sirap

325 g kärnmjölk

55 g vatten

Blanda allt och knåda mycket väl. Det står 15 minuter i maskin, men så länge vågar jag aldrig ha på maskinen. Kyl degen en timme. Knåda ca 5 minuter. Vik degen, d v s dra upp den och lägg den över från fyra håll. Jäs i kyl 1 timme till. Vik igen. Jäs i kyl 45 minuter. Vik igen. Forma en limpa och låt jäsa i rumstemperatur 30 minuter. Skär ett kryss efter 15 minuter. Grädda i 220° i ca 40 minuter.

Rågbröd att rosta

 

Konsistensen blev väldigt bra. Det fungerade perfekt att skära upp och rosta. Ett recept från Ploetzblog.de

Dock hade jag inget rågfullkornsmjöl, så det blev dinkelfullkorn. Obs att man måste ha en slatt surdeg från början.

Surdeg:

100 g rågfullkornmjöl

100 g rågmjöl

180 g standardmjölk

20 g surdeg

Rör ihop och låt stå i rumstemperatur ca ett dygn.

Kokt deg:

20 g rågfullkornmjöl

100 g mjölk

Rör ihop och hetta upp till ca 65°. Ta bort från plattan och rör ett tag till. Fyll om och kyl minst 4 timmar.

Salt-jäst:

110 g vatten

10 g jäst

11 g salt

Rör ut och ställ över natt i kylskåp.

Deg:

Surdeg

Kokt deg

Salt-jäst

100 g äggvita (från ca 2 - 3 ägg)

450 g rågmjöl

40 g rumsvarmt smör

20 g socker

Blanda allt utom smör och kör i maskin. Tillsätt smör och fortsätt arbeta degen. Låt jäsa 60 minuter i rumstemperatur. Kläd ut en avlång (liten) bakform med bakplåtspapper, eller smörj in. Fyll i degen och låt jäsa 90 minuter till i rumstemperatur. Sätt ugnen på 250° och ställ in formen. Sänk till 200° och grädda först 50 minuter i form, därefter 10 minuter utan form.

Fougasse

 


Ett storporigt bröd från Frankrike. Receptet är från Ploetzblog.de Det blev väldigt bra!

Fördeg 1:

210 g vetemjöl special

210 g kallt vatten

0,2 g jäst (d v s så litet som möjligt)

Rör ihop och låt stå över natt i rumstemperatur.

Fördeg 2:

Fördeg 1

390 g vetemjöl special 

180 g rumsvarmt vatten

Rör ihop och låt vila en halvtimme i rumstemperatur.

Deg:

Fördeg 2

6 g jäst

12 g salt

Arbeta ihop och knåda ordentligt i maskin under ganska lång tid.

Låt degen jäsa sammanlagt 3, 5 timmar. Efter 30, 60, 90 och 120 minuter sträcks den och viks. Så här gör man det: Ta tag i degen på bortre sidan av bunken och dra den rakt upp, så långt det går och vik den mot dig rakt över degen. Gör så på alla fyra sidor.

Varje bröd ska väga ca 500 g. Jag gjorde två stycken fougasse. Man kan även göra en sorts baguette. I det förra fallet formar man brödet trekantigt och i det senare som en längd. Obs! Inte knåda. Man får inte pressa ut någon luft!

Om det ska vara en fougasse penslar man trekanten med olivolja. Jag tyckte att det var ganska mycket olja på, men mina barn försäkrade mig om att fougasse man köper i bageriet är mycket mera fettdrypande. Sedan gör man hål med degskrapan.

Nu ska brödet jäsa, stängerna i bakduk och fougasserna på bakplåtspapper, i 60 minuter. Det här var en varm dag, så den ena fougassen ställde jag ner i källaren, där det är något kallare.

Grädda ca 25 - 30 minuter med ånga på baksten i 250°.


Tyska bakrecept, nyligen upplagda

 Det här är de senaste upplagda recepten på Min tyska kokbok.


Seelen från Schwaben. Sidan är bara överarbetad, men det här receptet är nytt.

Bullar från Bremen. Kanelbullar närmare bestämt, fast annorlunda än svenska

Sockerbullar från den tyska kusten.

Grundrecept för strudel.

Hemavans äppelkaka

 


Den här kakan blev väldigt god. Det är havregryn i botten. Smeten är som klassisk äppelkaka från Alsace, men nötterna ovanpå är annorlunda. Och så är äpplena rivna i det här receptet.

onsdag 29 juli 2020

Ankarstock och Ölsupsbröd








Om man söker ankarstock på internet hittar man det bl a på Receptfavoriter med historisk information. Men tyvärr är receptet inte särskilt ursprungligt. Jag har bakat det på surdeg, med mindre sirap och utan jäst och sojasås. Degen fick jäsa första gången över natt. Det gick jättebra.


Ölsupsbrödet är från Iduns kokbok och receptet finns på internet. Jag bakade bara ca 1/3 av receptet och är väldigt nöjd. Jag minskade även sirapsmängden. Den som inte vet vad ölsupa är kan gärna titta efter på Wikipedia.

tisdag 21 juli 2020

Prästgårdslimpa från 1920



Det är faktiskt väldigt gott, det här brödet ur Iduns kokbok, fast gammaldag sött förstås. Ursprungligen skulle 10 limpor bakas, men jag har minskat ner receptet till 3 stycken.

Kvällen innan hettas 1,5 dl svagdricka eller öl ("svensköl"?'!) upp till 80°. Blanda i 150 g sammalet rågmjöl och täck över bunken till nästa dag (rumstemperatur).

Blanda nästa dag detta med 3,5 dl mjölk, en del av upp till 800 g vetemjöl, 25 g jäst och 5 g salt. Knåda och jäs till dubbel storlek. Koka under tiden upp 25 g fett, 1,5 dl sirap med 10 ml fänkål, 15 ml pomerans och 5 ml anis. Låt svalna och blanda ner. Knåda igen och tillsätt mera mjöl. Låt jäsa igen. Forma limpor eller runda bröd (mina är gräddade i smörade formar) och grädda ca 1 timme. Sätt ugnen först på 250° och sänk sedan till 200°. Penslas med vatten och får svalna under dukar om de ska ha mjuk yta.