onsdag 7 november 2012

Mackor och soppa

En macka med sallad, kycklingsallad med äpple, selleri, purjo och litet bacon.
En med leverpastej, rönnbärsgelé, champinjoner, inlagd gurka (typ press-) och bacon.


Kålsoppa med köttfärs, lök, färsk lök, morötter, vitkål, tomatpuré och buljong. Den var rätt god, faktiskt, har inte ätit kålsoppa på år och dag.


Och så gjorde jag Julkorv à la Tomas Diederichsen. Den blev rätt okej, men mera som grynkorv än som fläskkorv. Kryddningen kan man lätt öka på. Jag lade korvarna i kallt vatten och lät dem sakta hettas upp. När vattnet hade mellan 70 och 75 grader satte jag tiden på 30 minuter och höll temperaturen där. 

Förresten gjorde jag en sirapslimpa à la Hemmets Journal.se men jag tycker inte att den blev så speciellt bra. Fast sirapslimpa kanske ska smaka så. Har inte ätit limpa på decennier.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar