fredag 23 november 2012

Mårtengåsmiddag



Rubriken är nog litet fuskad, för vi åt inte allt det här samtidigt, men då jag ligger efter med maträtterna, får det bli så här.



Falsk gåsleverpastej på ca hälften gås- (dock ej stoppad) och hälften kycklinglever. Jag gjorde en halv sats, men fick inte tag på någon tokajer eller sauternes trots flera försök, utan tog ett billigt sött vin som fanns på Lidl. Och så malde jag inte levern, utan mixade den. Hade inget svenskt tunnbröd, men det fanns judiskt mazenbröd i affären. Glömde visst russinen ser jag nu på bilden. Den falska gåslevern smakar som levermousse och inte riktigt som stopplever, såvitt jag minns från Alsace.


Gås fylld med jästdeg. En hel del ändringar företogs i receptet. Framför allt var den en mycket liten gås som jag hade köpt. Först gjorde jag en liten deg på 20 g jäst, 230 g smör (i alla fall stod det så i receptet - kan ha varit mindre i), 80 ml mjölk och ett ägg och 40 g socker. Samt mjöl, 320 g enligt receptet. Den fick jäsa medan gåsen förbereddes. Vingarna och allt fett skars bort och inälvorna i påsen togs ut. Gåsen tvättades, torkades, saltades, pepprades och beströddes inuti med mejram. Så skulle det vara torkade apelsinskivor och aprikoser i degen, men det fanns inte i den första (och enda) affären jag gick till. Däremot fanns det torkade tranbär eller vad de där röda amerikanska bären kallas. Hade inte behövt så mycket precis. Så fylldes gåsen med deg och den fick jäsa en halvtimme till. Eftersom det var en så liten gås, blev det deg över och den vecklade jag in i en handduk, knöt ihop ändarna med ett snöre och kokade den en halvtimme på svag värme under slutet av gåsens stektid (som bömiska servettknödlar, fast med ett något annat recept). Efter stekningen med en skål vatten under gåsen för knaprighetens skull, tar man vara på skyn. Obs! Den är väldigt fet och fettskiktet måste hällas bort innan man kan göra sås på skyn. 200 ml sky, 200 ml rödvin och en redning till såsen. Serverades med den inbakade bulldegen / de kokade knödlarna och rödkål, som kocklärlingen gjort vid ett annat tillfälle. Hur som helst smakade gåsen helt okej. Med mycket långa mellanrum har jag gjort något gåsrecept och alltid varit besviken. Undrar om den här gåsen var bättre för att den var så ung och liten eller om jag hade tur, för det var en vanlig djupfryst gås och ingen lyxig frigående gås, som sägs vara bäst, men som kostar en förmögenhet. Förutom att man måste ha kontakter för att få tag på en.


Servettknödeln ovan.


Kvittentårta: 800 g kvittenklyftor som fått sjuda i citronsaft och socker blandades med vaniljpudding på 1/2 l mjölk. Tårtbottnarna fuktades lätt med ett par matskedar mörk rom. Den fyllda tårtan fick stå någon timme i kylen. För chokladkrämen smältes 300 g mörk choklad i 375 ml grädde och fick stå minst 3 timmar i kylen innan den vispades krämig och ströks på tårtan. Deko: hackad mandel. En god och mäktig tårta. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar