måndag 19 november 2012

Surdegsbröd




Först gjorde jag en surdeg och skånsk kavring à la GP. Och kavringen hade en mycket bra konsistens, vilket inte alla brödsorter har, så då bestämde jag mig för att baka vörtbröd med det här kavringreceptet som bas. Surdegen finns också med i en GP-länk på kavringssidan.


Dag 1 kokade jag alltså upp 0,5 l mörkt öl och hällde över 165 g rågmjöl (inte fullkorn). Detta rörde jag om och lät stå till nästa dag. Dag 2 blandade jag 0,5 l malzbier (julmustliknande dryck utan alkohol), 40 g jäst, 1 tsk nejlika, 1 msk pomerans, 40 g rågmjöl, 150 g vetemjöl och 75 g rågsurdeg, tillika med 1 msk salt och 1 msk sojasås. Smeten från dag 1 blandades också i och fick jäsa 2 - 3 timmar. Därefter blandade jag 1 dl sirap, 90 g vetemjöl och 45 g rågmjöl, samt russin i degen och lät jäsa igen 2 - 3 timmar. Vid utbakningen behövs en hel del mjöl till och så formar man 3 limpor och lägger i smorda formar. Den här gången går jäsningen snabbare, så man kan sätta på ugnen efter inte så lång tid. Den ska vara 250 grader varm till att börja med och så sänker man till 225 när bröden har kommit in. Gräddas i 50 minuter. Man kan lägga isbitar eller hälla vatten i ett fat, så blir brödens yta knaprigare. Eftersom jag vill bjuda på vörtbröd och slippa en massa smulande vid buffén, så är jag väldigt glad över att ha kommit på den här varianten.


Här har vi nu några bullar som jag vid det här laget har gjort åtskilliga satser av. I nästa inlägg avslöjar jag vad de är bra till. Receptet är 0,5 liter vatten, en halv tärning jäst, 100 g surdeg, 2 tsk salt, 1 tsk socker, mald koriander, kummin och en aning kryddpeppar. Samt mest rågmjöl. Det ska vara formar med samma volym som degvikt, så det blev ca 6 bullar av den här satsen i mina suffléformar (som jag bara har 6 av). De gräddas först 15 minuter i smorda formar, stjälps ut, besprutas med vatten och får gräddas upp och ner 20 minuter till i 240 grader. Det ska föreställa en knopp högst upp, men det fungerade inte riktigt. Innan de skjuts in i ugnen ska de ha jäst upp över kanten och då kan man skära med en kniv runt om så det blir en markering som är ca 1 - 2 cm djup. Mera om bullarna senare...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar