fredag 16 november 2012

Spare Ribs



Häromveckan köpte jag fläsksidor för rimning och då fick jag revbenen över. Här är ett rätt gott revbensspjällsrecept, som inte är juligt och inte heller särskilt starkt (ifall man inte häver på väldigt mycket chilisås och tabasco).

4 msk ketchup
1 msk senap (dijon)
1 msk honung
worcestershiresås
5 droppar tabasco
pressad vitlök (20 klyftor enligt receptet, men jag hade bara fem eller så, och enligt kommentarerna till receptet var det många som ansåg att 20 var för extremt)
2 tsk salt
1 tsk peppar
1 tsk chilisås
1 msk mortlad torkad oregano
1 msk mortlad torkad basilika
1 msk mortlade korianderfrön
1/2 kopp soyasås (skulle vara 1 hel, men så mycket fanns inte kvar i flaskan)
1 kopp öl

Detta blandas och hälls över revbenen som sedan får stå i kylskåp ett dygn. Vänds då och då. Kan grillas långsamt, men jag stekte dem i 180 grader ca 45 minuter och penslade dem emellanåt.

Den som skrev receptet tycker att det behövs hemmagjord cocktailsås till, men det tycker inte jag. Vitt bröd och en sallad blir perfekt till den här rätten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar