lördag 31 augusti 2013

Medeltidsmackor


Med de här mackorna kan man tjäna ordentligt med pengar på medeltidsmarknaderna runt om i Tyskland. De finns även på julmarknaderna och lockar folk till sig med sin aromatiska doft.

Receptet, som lovordades på det tyska forum, där jag hittade det, var dock inte riktigt perfekt, tycker jag, men jag tror nog att den sista plåten blev riktigt marknadsmässig.


Här är den näst sista omgången. Den blev bättre sedan.

Deg för 4 bröd:
150 g vetemjöl
70 g rågmjöl
10 g jäst
1/2 - 1 1/2 tsk salt (jag tog den mindre mängden, men i receptet stod den större)
150 ml vatten

Gör en deg och låt den jäsa. Baka ut den till båtformade platta brödkakor. Det står ingenting om att den ska jäsa en gång till, men det kan nog vara bra. Den tredje omgången bröd hann jäsa upp litet (utan bakduk) och blev mindre torr.

Receptet anger att man ska grädda bröden ca 30 minuter i 200 grader, men på marknaderna har de riktigt varma ugnar, så den sista omgången gräddade jag i 250 grader. Hela tiden på pizzasten, men det kan hända att den inte var riktigt genomhet vid första omgången.

Så brer man över ett par matskedar sur grädde. Först hade jag crème fraiche som det stod i receptet, men den försvann liksom in i brödet. Därefter tog jag magrare gräddfil och det var bra. De två första omgångarna strödde jag på stekta fläsktärningar från början, som det stod, men de blev litet väl mörka då. Sista gången satte jag in medeltidsmackorna med sur grädde i 250 grader i 10 minuter, strödde över fläsket och satte in dem 3 minuter till. Därefter strödde jag över gräslök. Man kan ta färsk lök också eller kanske lökringar. Peppar behövs inte, tycker jag.

Man kan nog blanda i litet surdeg också, för att mackorna ska verka litet mer autentiska. Tror de gör det på en del marknader.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar