fredag 29 augusti 2014

Sylta med kassler och äggremoulad



Det blir inte mycket matlagning i stugan, mest sill och potäter, men när vi får gäster krävs det en viss planering, då möjligheterna är begränsade. Jag testade ett nytt recept på sylta, som var väldigt gott och lättgjort. Mina gäster påstod att det var aladåb och att sylta alltid är mald. Nu har jag kollat upp det litet och det finns ingenting som säger att sylta måste vara mald (pressylta, rullsylta) och den exakta definitionsskillnaden mellan sylta och aladåb har jag inte hittat (nu när jag googlade hittade jag ett inlägg på tyska om att Sylta är ett fint flicknamn och bl a betyder sylta på svenska - tydligen existerar detta namn i norra Tyskland).

Hur som helst. Nu kör vi:

För 4 portioner:

100 g kålrabbi
100 g morötter
salt
200 g kokt skinka eller kassler
1/2 knippe dill
1/2 knippe persilja
1 knippe gräslök
3 dl kraftig grönsaksbuljong
5 blad gelatin
vitvinsvinäger

Skär grönsakerna i små små tärningar och koka dem en eller ett par minuter i saltat vatten. Om man gör syltan i portionsformar behöver man inte oroa sig för att misslyckas med att skära snygga skivor p g a litet för hårda grönsaker. Låt dem droppa av. Skär kasslern i lika små bitar. Blanda alltihop med finhackade örter och fördela på portionsformar, gärna sköljda i kallt vatten (det gick jättebra med engångs-kaffekoppar).  Hetta upp buljongen och rör ner gelatinet. Smaka av med salt, peppar och vinäger. Snåla inte på vinägern. Häll buljongen i de fyllda formarna. Ställ dem kallt, gärna över natt. Doppa dem nästa dag hastigt i hett vatten och stjälp upp dem.

Hårdkoka 3 ägg, låt dem kallna, skala dem och hacka dem. Blanda ägghacket med 50 g majonnäs och 150 g gräddfil. Smaka av med vinäger, salt och peppar. Servera remouladen till syltan och strö krasse över.

Man brukar äta stekt potatis eller klyftpotatis till sylta i Tyskland, men i det här receptet föreslås rostat bröd. Jag stekte klyftpotatis i alla fall.

Som förrätt blev det f ö tomatsoppa med Jamie Olivers vitlöksbröd och till efterrätt smulpaj på äpplen med vispgrädde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar