måndag 30 maj 2016

Kyckling och sparris



De två kycklingbenen (utan lår) stoppade jag färska örter under huden (libbsticka och spansk körvel) samt ramslökssmör och lade en skiva citron på - och så in i ugnen. Under tiden skalade jag sparris, kokade skalen i saltat vatten (med en nypa socker) i 10 minuter, silade bort dessa och kokade sparrisen i sparrisskalsspadet. Den goda såsen som bildade sig i under kycklingbenen blev perfekt till sparrisen. Se där en trevlig gräsänkehelgdagsmiddag!

Nästa dag kokade jag kycklingfiléerna i sparrisspadet från dagen innan (fast först blancherade jag dem i kokande vatten för att slippa avlagringar i spadet) och därefter även litet uppgrävd jordärtskocka, som hade rymt från sitt område. Tillsammans med sparris i bitar blev det en fin frikassé till ris. Fräs lök i smör, pudra över mjöl och red med sparrisspad och värm upp kyckling-, sparris- och jordärtskocksbitar. Tillsätt en skvätt grädde. Men sån där vit mat tar sig inte bra ut på foto. 

Fortfarande en massa sparris-kycklingspad kvar. Jag kokade återigen sparrisskal i detta och därefter den enkla sparrisen som jag köpt till soppa (förutom sparristopparna), mixade och passerade, lade i sparristopparna och lät dem koka mjuka och tillsatte en redning på mjöl och grädde.

Av kycklingen finns det fortfarande skrov och lår i frysen. Men det blir en annan dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar