fredag 3 maj 2019

Ankbröst på första maj



På första maj var vädret härligt och vi åt t o m ute på terrassen på kvällen. Lidl hade tjusig blomkål igen och den lila lade jag in i socker och ättika, förutom en bit som jag rev över maten vid serveringen. Den orangea blomkålen kokade jag först, kylde ner (för färgens skull) och hettade upp igen i stekpannan före serveringen.

Med ankbröstet blev jag nöjd. Skär ett rutmönster på skinnsidan. Salta och peppra. Bryn utan extra fett på medeltemperatur i 5 - 6 minuter. Vänd och låt bröstet få färg runt om och ställ sedan in stekpannan i 175° i 7 minuter. Ta upp ur pannan och låt det vila under folie. Det är även klyftpotatis till och en god sås, typ gastrique.

Karamellisiera socker i smör och häll på något surt, här rätt så surt hemgjort rödvin och apelsinjuice (dock var det inte tillräckligt surt, så på slutet fick jag tillsätta vinäger). Reducera. Häll på fond. Red av med stärkelse och / eller iskallt smör i småbitar. I så fall får inte såsen koka mer, utan ska hållas precis under kokpunkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar