fredag 3 maj 2019

Nytt knep för att pochera / förlora ägg



Att pochera ägg kan vara lurigt. Grundregel i vanliga fall är mycket färska ägg och kokvattnet tillsatt med ättika och salt. Dessutom finns det olika åsikter om hur mycket vattnet ska bubbla och om det ska vara i rörelse eller inte. Men det finns några knep.

Det första knepet, som jag tror var från Jamie Oliver, är på sitt sätt bra, men rätt så omständigt. Där oljar man in en bit plastfolie och lägger den i en skål, knäcker i ägget, kryddar eventuellt med något lämpligt, knyter ihop och kokar i vattenbad. Samt knyter upp igen efteråt.

Det andra knepet hittade jag först på en schweizisk sida och det kallades för Oppfinnarjockes knep. Där gör sticker man en nål i båda ändarna av ägget och sänker ner hela ägget i vatten, tillsatt med vinäger och salt, i 10 sekunder, tar upp det och knäcker det i det sjudande vattnet. Det jag kan tänka mig är att man kan ha åsikter på hygienen i det här fallet, ifall man använder samma kastrull för det hela och det knäckta ägget.

Det tredje knepet såg jag på TopChef France och det är verkligen smart och smidigt. Häll en matsked vinäger i en skål, knäck ägget i skålen och koka under tiden upp vattnet. Vinägern ger ägget styrsel och det blir faktiskt väldigt bra. Ägget på bilden är inte ens särskilt färskt. Enligt TopChef ska det koka 2,5 minuter och då ska gulan vara flytande och vitan fast. Det var kanske på gränsen, men säg 3 minuter då. Lägg ägget på is eller i isvatten för att stoppa kokningen (om det ska vara perfekt). Mitt ägg smakade dock en aning vinäger, men då hade jag inte doppat det i klart isvatten efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar