måndag 13 maj 2019

Kyckling med svarta-vinbärsblad och annat ur trädgården



Planen var att köpa kycklingbröst, men det fanns inte, så jag köpte en hel kyckling och fick därför fond på köpet efter att ha benat ur den och kokat ben och soppgrönsaker.

I trädgården hittade jag jordärtsskocka igen på fel ställe, så jag grävde upp den, skar den fint och fräste med lök. Därefter hackade jag den igen.
Ta litet kyckling, mixa den och blanda i äggvita och grädde eller crème fraîche och blanda med jordärtsskocka och diverse trevliga örter ur trädgården, här även med citronsmak. Krydda och stek en provklick för avsmakning.
Kycklingrulle i svarta-vinbärsblad: Lägg ut blad på värmetålig plastfolie och rulla in kycklingfärsen i blad och med plast runt om. Ta ett lager plastfolie till och dessutom aluminiumfolie. Sjud tills innertemperaturen är 75°.
Kycklingbröstet är brynt i panna och färdigstekt i ugn till 75°, samt glaserat med rabarber, kokt med honung och ramslök, samt silat och reducerat.
Chipset av kycklinghud gjorde jag à la TopChef. Stek huden under bakplåtspapper och en kastrull som tyngd, så den inte krullar ihop sig, i en stekpanna.

Till rostade rotfrukter, här selleri och potatis. Skär tunna skivor med mandolin och rulla ihop. Bind upp med ett långt snöre och smörstek. Ös. Ställ efter tag in i ugnen i kycklingfond tills rullarna är mjuka och goda.

Det gick inte åt hela bröstet och ingenting av låret, så det är kvar i frysen. 4 små portioner, eller rättare sagt, 2 små och 1 större portion till en hungrig ung man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar