tisdag 31 mars 2020

Fisk med knaprig yta



Man kan göra den skorpan med örter också. Grundreceptet är ca lika delar mjukt smör och ströbröd. Om man vill ha i sesamfrön (som här), malda eller hackade nötter eller örter, så ska man ta i det före ströbrödet och så fylla på med det tills konsistensen blir bra. Kavla ut massan mellan plastfolie eller bakplåtspapper och ställ in i kylskåpet. När det är stelt skär man ut lagom stora bitar. De förvaras också i kylskåp fram till grillningen.

Fisken tillagas i ugn 160 - 180° ca 10 - 15 minuter tills den är färdig. Salta och peppra och häll på litet olja först. Till detta blev det kokt rödbeta, uppstekt i smör och honung, samt svamprisotto. 

Vackert färgad blomkål till rostbiff



Den lila blomkålen är häftigast. De små blommorna på den gula blomkålen är råriven lila blomkål. Om du tittar noga i övre högra hörnet så ser du en liten blå blomkålsbukett. Så ser blomkålen ut enbart kokt. Den knallrosa blomkålen är samma blomkål, kokt och lagd i ättikslag. Och så fanns det gul blomkål som sagt.

Rostbiffen är gjord enligt Vår Koksboks utmärkta franska rostbiff. Salta och peppra 1 kg rostbiff och ställ in den i 125° ca 1,5 timme. Då ska den ha ca 55-60° kärntemperatur.

Hasselbackspotatisen blev inte helt optimal. Jag hade faktiskt skurit den och förkokat den i 5 minuter innan jag ställde in den tillsammans med rostbiffen, men den var fortfarande inte helt färdig efter hela den långa tiden. 

Det är också stekt svamp till och en rödvinssås med en skvätt köpt fond och sky.


Potatisbröd i långpanna



Jag vet ju inte hur det är i Sverige i dessa dagar, men här i många butiker i Tyskland har folk köpt upp allt brödbakningsmjöl. Och jäst verkar också vara slut, så jag tänkte spara på min torrjäst och gjorde en fuskig surdeg av ett hörn av den sista färskjästtärningen. Den har jag matat med mjöl och vatten och haft i kylskåp. Därför tänkte jag göra ett potatisbröd. I o f s på potatismos, men när jag såg det här receptet och hittade en påse potatismospulver som skulle bort, valde jag detta recept.

1 kg mjöl
1 l vatten
200 g potatismospulver
1 msk salt
1 msk socker
2 paket jäst (det är ganska mycket och för det här platta brödet fungerade det med en slatt surdeg)
olivolja och flingsalt, gärna oregano

Blanda alla ingredienser (jag fick i början inte i allt mjölet, men vid utbakningen knådade jag i det) och låt degen stå övertäckt i 3 timmar. I kylen står det, men jag ställde den i rumstemperatur för att få igång jäsningen. Knåda den och tryck ut den i smord långpanna. Här lät jag den jäsa en gång till i 30 minuter, men det står det ingenting om. Gör hål med skaftet av en träsked och pensla över mycket olivolja, så att hålen fylls. Strö över salt och oregano och grädda i 200°. Det skulle räcka med ca 15 minuter, men brödet fick ingen färg, så jag lät det vara i ännu längre.

Det fungerade i alla fall bra.

torsdag 26 mars 2020

Förbättrade köpta havrekakor



Doppa undersidan av havrekakorna i smält blockchoklad och sesamfrön. Mmm...

Lungmos på svenskt sätt



Tro´t eller ej, lungmos smakar inte så illa, även om den tyska varianten är bättre. På min andra blogg Min tyska kokbok finns grundreceptet och tyska recept.

För den svenska varianten behöver man inte sardeller, utan ansjovis; grädden stryks och för det mesta även ättikan. Istället för Knödel blir det stekt potatis, stekt ägg och RÖDBETOR!

Hacka en lök och fräs den i smör. Pudra över mjöl och rör om. Häll på spad eller vatten och låt redningen tjockna. Tillsätt finhackade eller malda (kokta enlig länk ovan) lungor och hjärta av kalv. Jag tror man kan hoppa över hjärtat om man vill. Smaksätt med mejram, salt och peppar!

måndag 23 mars 2020

Cheesecake, gräddad i ugn



75 g mixade havrekakor
35 g smält smör

2 ägg
200 g färskost, typ Philadelphia
65 g florsocker samt ett par deciliter björnbär, mixade och passerade
(egentligen skulle det vara den mängden socker plus 1 dl apelsinjuice, samt skal)

1,5 dl crème fraîche
1, 5 msk (flor)socker
1 tsk vaniljsocker

1 liten form på 16 cm i diameter. Tryck ner kaksmulor blandade med smör i formen och grädda 8 - 10 minuter i 200° i nedre delen av ugnen. Ta ut och låt svalna ett tag. Sänk till 180°.

Rör ihop ägg, färskost och smaksättning och häll över botten. Grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter. Ta ut.

Blanda toppingen och bred försiktigt över ytan. Ställ in 5 minuter till i ugnen. Servera gärna med bär.

Panna cotta to go



Vi var bortbjudna, men jag skulle ta med efterrätt och förberedde panna cotta med bärsås och rån i små glasburkar med skruvlock (typ små sillburkar). Det fungerade utmärkt, men tyvärr blev det ingen fest, p g a pandemin, så vi fick äta upp all efterrätten själva.

För 6 portioner à ca 1 dl panna cotta:
5 dl grädde
80 g socker
5 blad gelatin
1 vaniljstång

Skrapa ur frön ur vaniljstången och lägg frön och stång i grädden och koka upp med sockret. Låt svalna en liten aning och blanda i de blötlagda gelatinbladen. Häll upp på burkar och låt stelna.

För bärsåsen. Mitt grundrecept är på 200 g vinbär, mixade med 50 g florsocker, passerade. Här dubbel sats och björnbär. Precis lagom mängd faktiskt.

Servera med en knaprig kaka eller ett rån.