tisdag 31 mars 2020

Potatisbröd i långpanna



Jag vet ju inte hur det är i Sverige i dessa dagar, men här i många butiker i Tyskland har folk köpt upp allt brödbakningsmjöl. Och jäst verkar också vara slut, så jag tänkte spara på min torrjäst och gjorde en fuskig surdeg av ett hörn av den sista färskjästtärningen. Den har jag matat med mjöl och vatten och haft i kylskåp. Därför tänkte jag göra ett potatisbröd. I o f s på potatismos, men när jag såg det här receptet och hittade en påse potatismospulver som skulle bort, valde jag detta recept.

1 kg mjöl
1 l vatten
200 g potatismospulver
1 msk salt
1 msk socker
2 paket jäst (det är ganska mycket och för det här platta brödet fungerade det med en slatt surdeg)
olivolja och flingsalt, gärna oregano

Blanda alla ingredienser (jag fick i början inte i allt mjölet, men vid utbakningen knådade jag i det) och låt degen stå övertäckt i 3 timmar. I kylen står det, men jag ställde den i rumstemperatur för att få igång jäsningen. Knåda den och tryck ut den i smord långpanna. Här lät jag den jäsa en gång till i 30 minuter, men det står det ingenting om. Gör hål med skaftet av en träsked och pensla över mycket olivolja, så att hålen fylls. Strö över salt och oregano och grädda i 200°. Det skulle räcka med ca 15 minuter, men brödet fick ingen färg, så jag lät det vara i ännu längre.

Det fungerade i alla fall bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar