måndag 23 mars 2020

Kalkonlår med rosmarin, honung och vitt vin



Jag har aldrig tillagat kalkonlår förut, men det finns ofta här i Tyskland. Övre delen av ett lår väger ca 1,2 - 1,5 kg med lårben. Nu gjorde jag så här. Det stod visserligen inte i några recept, men jag band upp låret efter att ha saltat och pepprat inuti. Tryck in en bit rosmarin. Sätt ugnen på 200° och bryn låret runt om i en gryta. Ta upp det och bryn morots- och lökbitar också. Här upptäckte jag att det hade bildats väldigt mycket fett i grytan, så jag tog upp grönsakerna och hällde av fettet, lade tillbaka grönsakerna och hällde på 2,5 dl vitt vin (i andra recept stod det rött vin, så det kan man ju göra som man vill) och lät det koka in en del. Tillsätt en slatt honung och litet sojasås, samt en kvist rosmarin, lägg i låret med hudsidan nedåt och stek med lock 1,5 timmar, sista halvtimman med andra sidan uppåt. Ta därefter upp låret och låt hudsidan få fin färg på högre temperatur. Gör samtidigt såsen färdig med redning eller de mixade grönsakerna.

Till detta blev det stekt svamp, klyftpotatis och stekta tomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar