söndag 7 april 2013

Fylld lammrulle och apelsinmousse


Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med lammtunnbringan, så jag kollade på internet och där rekommenderades lammrulle. Det blev i o f sig riktigt gott, men jag vet inte om det lönar sig tidsmässigt. Först tar man 130 g nötfärs och smaksätter den med lök, vitlök, färsk ingefära, chili, sardellpasta, mandel, en halv mozzarellakula och blandar även i en äggula. Salta och peppra. Eftersom jag köpte färsen nymmalen över disk så var det ju inget problem att smaka av den råa färsen (det ska man inte göra med förpackad), så mängderna skrev jag inte upp. Sen rullar man in färsen i tunnbringan och binder upp den med steksnöre och bräserar den i lammbuljong (på köttben) med vin, soppgrönsaker och tomatpuré. Problemet var ju att det för tillfället är helt omöjligt att få tag på steksnöre i en vanlig affär, så det står på min handla-i-Sverige-lista tillsammans med saffran och pomeransskal. Så jag tog en bit aluminiumfolie och rullade in köttbiten och ugnslagade den torr tillsammans med rullsylta, fylld med syltad ingefära, krydd- och vitpeppar. Enligt receptet skulle det ta 4 timmar 100 grader, så det blev ju gjort dagen innan.



När jag sedan skulle värma upp lammrullen gjorde jag det i den silade lammbuljongen och i såna här små moderna kockringar, för att bitarna inte skulle rulla upp sig. Det är ju inte direkt mycket kött på tunnbringan...



Lammrulle, potatis och råkost. 



Tur att det fanns litet efterrätt. Apelsinmoussen i påskas hade tyvärr litet misslyckad konsistens (jag fegade nog ur medan jag värmde äggulan), så den åkte ner i frysen och blev sorbet istället. Smält droppad och stelnad blockchoklad som dekoration.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar