tisdag 30 april 2013

Våfflor med surdeg


Ärligt sagt vet jag inte om det verkligen är sant att folk äter surdegsvåfflor i Alaska, men jag hittade i alla fall ett recept, som antyder det. Det blev ungefär sex laggar, tror jag, men kocklärlingen åt upp de flesta medan jag gräddade. De här våfflorna blir inte alltför sladdriga när de kallnar och om man lägger dem på brödrosten blir de finfina igen. Man kan äta dem som matbröd om man vill, för de är lättsötade. Kocklärlingen påstår att det passar bäst med massor av vaniljglass och lingonsylt till, men tydligen föredrar Alaskas våffelälskare lönnsirap. Surdegen har jag haft i frysen, tinat upp och matat på med mjöl och vatten den sista veckan, samt bakat ett par limpor med. Nu tog jag det sista och gjorde våfflor av. Det kan vara bra att tömma frysen ibland. Nu när smultronen blommar åt vi upp de sista bären från förra årets skörd i yoghurten. Jag ska ta och göra kompott på sista påsen aroniabär i eftermiddag och sen blir det dags att vänta på årets skörd av bär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar