tisdag 8 december 2015

Flammstrudel



Varför skulle det inte gå att kombiner strudel och flammkuchen, tänkte jag. Det fanns i o f s inte så många recept att knycka, så jag gjorde ett eget receptförsök.

I frysen hade jag rätt så mycket strudeldeg och nu ville jag testa hur bra den skulle gå att kavla ut tunt. Först värmde jag upp en skål och lade den upp-och-ner över strudeldegspåsen medan jag var ute och handlade. Sedan arbetade jag degen ordentligt länge och körde samma uppvärmning en gång till ca 30 minuter. Jo, det var okej, men med färsk deg jobbar man ännu bättre.

Fräs litet hackad lök i smör. Pensla den tunna degen med smält smör, strö över ströbröd. Blanda 200 g crème fraîche och 200 g sur grädde med 3 äggulor och bred över. Strö över tärnat rökt skinka eller stekta bacontärningar, samt lök. Strö även över riven ost. Rulla ihop, pensla med smör och grädda i 200° ca 40 minuter.

Det blev jättegott och mångkulturellt! Crossover, eller vad det heter. Alperna möter Alsace.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar